Netthandel.no snakket med Elkjøp-toppen i Norden under netthandelskonferansen The Futrue of Business som ble arrangert i Oslo denne uken.
Et av Elkjøps ferske satsningsområder er «gaming» og salg av datautstyr til spill-entusiaster. Selskapet, som forventer at omsetningen ender på 33 milliarder kroner når regnskapsåret avsluttes 30. april, var i påsken sponsor av The Gathering i Vikingskipet på Hamar - verdens største datatreff.
I 2013 solgte Dixons, Elkjøps moderselskap i Storbritannia, Webhallen til Komplett Group for rundt 14 millioner pund. Webhallen er en nettbutikk for dataspill-entusiaster, men har også noen butikker i Sverige og Danmark.
- En brysom logistikkoperasjon
- Dere satser på gaming. Dere solgte Webhallen. Var det et lurt trekk?
- Du kan si at Webhallen ikke var eid av Elkjøp, men av Dixons Carphone, som egentlig aldri ble operert ut fra Elkjøp. Webhallen var en «pure player» som kanskje levde litt sitt eget liv, og egentlig ikke i en Elkjøp-setting. Så for Dixons sin del var nok Webhallen bare en brysom logistikkoperasjon, sier Semlitsch til Netthandel.no.
I år la Elkjøp Nordic ned elektro-nettbutikkene Markantalo.fi og Electroworld.se, begge såkalte «pure playere».
- Hvorfor la dere ned disse?
- Vi har kommet til at det beste er å bygge med vårt eget varemerke i flere kanaler - både nett og butikk. Å ha en ren «pure player» oppleves ikke som riktig for oss. Vi får bare brukt en del av det vi er gode på. Electroworld.se og Markantalo.fi, eller for så vidt Webhallen, blir litt på siden, lever litt for mye sitt eget liv, og blir ikke integrert i vår totale kundeopplevelse, forklarer Semlitsch.
- Et bevisst valg fra dere, altså?
- Helt rett. Men for Komplett Group, som nå eier Webhallen, kan det jo være et veldig bra kjøp. Noe som jeg tror det er. Mange «pure playere» lykkes med sin strategi. Og det lever vi godt med, sier konsernsjefen.
Webhallen ble som tidligere nevnt solgt for rundt 14 millioner pund. Wilhelm Sporrong, daglig leder i Webhallen, sa under den svenske netthandelskonferansen D-Congress i mars i år at de forventer to milliarder svenske kroner i omsetning i 2016 på nett og butikk.
Tiden går - Lefdal består
Dermed har Elkjøp og deres eiere kvittet seg med tre av fem konsepter de siste tre årene. Tilbake står Elkjøp og «konkurrenten» Lefdal - som eies av Elkjøp.
- Hva med Lefdal. Hvordan er ståa der?
- Lefdal er utrolig viktig for oss. Og er et stort satsningsområde sammen med Elkjøp. Lefdal Sandvika er jo et godt eksempel, hvor vi prøver å ta den urbane forbrukeren enda mer på alvor, og hvor vi også tester ut nye ting, nyheter, innovasjon - kanskje noen serviceelementer, sier Semlitsch, som gjentar viktigheten av Lefdal som en støttespiller for Elkjøp.
- Lefdal kommer til å være et veldig viktig varemerke for oss fremover, og et viktig supplement for oss i Elkjøp, sier han avslutningsvis.
Solid grep
Tallenes tale viser hvilket solid grep Elkjøp har i elektronikkbransjen i Norden. I 2008 omsatte selskapet for 16 milliarder. Nå forventes det altså en omsetning på 33 milliarder kroner for regnskapsåret som avsluttes i slutten av april - en dobling i løpet av få år. Semlitsch har i likhet med veldig mange andre skjønt viktigheten av Black Friday- en av årets viktigste handelsdager. Fra scenen i Oslo Kongressenter fortalte han at de omsatte for 770 millioner kroner på denne siste fredagen i november 2015 på nett og i butikk.
Her er noen ferske tall på solgte varer siste år fra nettbutikk eller ett av de totalt 385 varehusene Elkjøp Nordic har:
- 400 000 vaskemaskiner
- 750 000 nettbrett
- 945 000 TVer
- 2,5 millioner telefoner