Sjelden eller aldri har noe nordisk selskap satset så hardt på en nettlansering som det norske Petter Varner og svenske Zlatan Ibrahimovic gjorde da de midt under fotball-EM i Frankrike lanserte klesmerket og nettbutikken A-Z.com.
Til tross for enorme investeringer i merkevarebygging, markedsføring i sosiale medier, TV-reklame, produktutvikling og mye hardt arbeid, uteble suksessen.
I 2017 gikk selskapet Varner Ibrahimovic AB 164 millioner svenske kroner i minus. Totalt sett tapte selskapet over 210 millioner kroner på to år.
For å bedre situasjonen begynte selskapet etter hvert å selge AZ også i Varner-konsernet via blant annet Dressmann, samt via den svenske sportskjeden Stadium. Det var åpenbart ikke nok. I fjor omsatte selskapet for kun 92,5 millioner svenske kroner.
Nå har partene altså bestemt seg for å gi opp hele satsingen.
– Petter Varner og Zlatan Ibrahimovic er enige om å avslutte samarbeidet om A-Z. Tross en solid vekst i 2017, ble den europeiske satsingen på sportsklær for dyr, skriver Varner-Gruppen i en pressemelding, gjengitt av den svenske avisen Dagens Industri.
Se TV-reklamen fra lanseringen i 2016: