Dentsu Aegis kjøper det norske mediebyrået Red og lanserer en ny byråsatsing som skal hete Dentsu X. Red fortsetter å operere under eget merkenavn.
- Red er en fantastisk gründerhistorie. Det har vært et norsk veksteventyr, og er i to år på rad kåret til årets byrå, sier konsernsjef Paal Fure i Dentsu Aegis Network Norway til Kampanje.com
Oppkjøpet blir en viktig del av av en større satsing på Dentsu X der Red blir største byrå og en spydspiss i Nord-Europa, fortsetter Fure.
Red bestÃ¥r i dag av Red Media Consulting, Red Performance, Plapre, Heia de som vinner og Retail in Media.Â
Konkurransetilsynet er varslet om oppkjøpet som i følge Kampanje skaper en gigant pÃ¥ det norske byrÃ¥markedet med en omsetning pÃ¥ over fire milliarder kroner og over 350 medarbeidere.Â
Investeringen vil gi Red større muskler til å håndtere transformasjonen i bransjen. Til Kampanje.com sier daglig leder i Red, Maria Aas-Eng at det vil ta dem til neste nivå.
- Med salget til Dentsu Aegis fÃ¥r Red finansielle muskler, erfaring fra globale merkevarer og tilgang pÃ¥ internasjonal teknologikompetanse som gjør at vi kan ta Red og kundene vÃ¥re til neste nivÃ¥. I en bransje som transformeres i raskt tempo, er det avgjørende Ã¥ kunne investere i teknologi og digital utvikling for fortsatt Ã¥ kunne ligge i front.Â
Dentsu Aegis Network har sitt hovedkontor i London og er tilstede 145 land med til sammen nær 40 000 spesialister.