Dentsu Aegis kjøper det norske mediebyrået Red og lanserer en ny byråsatsing som skal hete Dentsu X. Red fortsetter å operere under eget merkenavn.
- Red er en fantastisk gründerhistorie. Det har vært et norsk veksteventyr, og er i to år på rad kåret til årets byrå, sier konsernsjef Paal Fure i Dentsu Aegis Network Norway til Kampanje.com
Oppkjøpet blir en viktig del av av en større satsing på Dentsu X der Red blir største byrå og en spydspiss i Nord-Europa, fortsetter Fure.
Red består i dag av Red Media Consulting, Red Performance, Plapre, Heia de som vinner og Retail in Media.
Konkurransetilsynet er varslet om oppkjøpet som i følge Kampanje skaper en gigant på det norske byråmarkedet med en omsetning på over fire milliarder kroner og over 350 medarbeidere.
Investeringen vil gi Red større muskler til å håndtere transformasjonen i bransjen. Til Kampanje.com sier daglig leder i Red, Maria Aas-Eng at det vil ta dem til neste nivå.
- Med salget til Dentsu Aegis får Red finansielle muskler, erfaring fra globale merkevarer og tilgang på internasjonal teknologikompetanse som gjør at vi kan ta Red og kundene våre til neste nivå. I en bransje som transformeres i raskt tempo, er det avgjørende å kunne investere i teknologi og digital utvikling for fortsatt å kunne ligge i front.
Dentsu Aegis Network har sitt hovedkontor i London og er tilstede 145 land med til sammen nær 40 000 spesialister.