Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

En tredjedel av julegavene kjøpes med mobil

Ole Martin N. Evensmo

Julehandelen på nett har vokst med 44 prosent, sammenliknet med i fjor. Stadig flere av julegavekjøpene gjøres med mobile enheter.

ANNONSE

Om vi sammenlikner salgstallene for perioden 1. november og frem til i dag, med samme periode i fjor, så ser vi at julehandelen på nett har økt med 44 prosent. Det viser ferske tall fra betalingsformidleren Klarna. Black Friday gav i år så ekstreme salgstall at dette naturlignok gav julehandelen som helhet en kraftig oppsving.

-Vi så at julehandelen for alvor startet med Black Friday. Bare i løpet av den første helgen i desember så vi en økning i antall kjøp på nesten 200 prosent, sammenliknet med en gjennomsnittlig handlehelg. Det er helt tydelig at Black Friday har fått et godt fotfeste hos den norske befolkningen og at mange av julegavene kjøpes allerede denne helgen, sier Fredrik Green, Norgessjef i Klarna.

En av de som er fornøyde er Komplett.no. De forventer å selge for 217 millioner kroner i desember.

- Det er overraskende bra. Vi hadde et veldig bra desember i fjor, men desember i år overgår det, sa salgsdirektør Anton Hagberg hos Komplett Group til NRK på lørdag.

I Sverige er veksten mot samme periode i fjor enda krafigere. Der er veksten i julenetthandelen på hele 66 prosent. Av disse gjør 36 prosent innkjøpene fra mobil og nettbrett, mens tilsvarende tall for Norge er på 34 prosent.

I både Norge og Sverige er det kvinnene som handler mest i førjulstiden. Klarnas tall viser at kun en tredjedel av nettkjøpene utføres av menn.

-Vi ser at det primært er kvinner under 45 år som leder an i den skandinaviske juleshoppingen på nett. Det kan ha en sammenheng med at kvinner er flinkere til å planlegge og være tidligere ute. Jeg tipper det er mange menn som i denne uken innser at de er for sent ute med å handle gaver på nett, sier Green.

De produktkategoriene som har størst vekst mot samme periode i fjor er kjøkkenustyr (+239%), vesker og lommebøker (+216%), sko og klær for voksne (+202%), undertøy (+177%) og produkter til kjæledyr (+177%).

(Foto: @ Tomas Ekeli, via Flickr /  Lisens CC-BY-2.0 )

Del artikkel: