Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Endrer strategi - nå blir butikkene et supplement til netthandelen - ikke omvendt

Endrer strategi - nå blir butikkene et supplement til netthandelen - ikke omvendt
Workloungen i den nya butiken på Vasagatan.
Foto: Pressbild / Johan Borehed
Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Scandinavian Photo endrer strategi og lar nettbutikken bli den førende kanalen.

ANNONSE

Scandinavian Photo lanserer et nytt omnikanalskonsept som skal "sette kunden først og sørge for at kunden får en like god opplevelse om kontakten er digital, i butikken, over telefon, sosiale medier eller gjennom andre kanaler".

Hørt det før? Selvsagt, men la oss se nærmere på konseptet.

- Det er på nettet kundene ofte starter og slutter sin kjøpsreise og det er der vi må ha en sterk tilstedeværelse for å møte kunder, sier Anders Halvarsson, CEO, Scandinavian Photography i en pressemelding.

I nettbutikken skal kundene finne et komplett utvalg av varer innen foto og video, mens  butikkene skal ta en sterkere posisjon som møteplass for fotoentusiaster og fagfolk.

- Pris er en stadig viktigere faktor. Kunder er i dag mindre villige til å betale en premie for teknisk assistanse eller råd. Vi vil derfor øke fokuset vårt på å ha konkurransedyktige priser, sier Anders Halvarsson.

Rollene byttes - butikken blir et opplevelsessenter

Det fysiske butikkbegrepet endres slik at butikkene nå defineres som et supplement til netthandelen, ikke motsatt.

En full versjon av det nye konseptet åpnet nylig i Stockholm med mål om å være et opplevelsessenter og en møteplass for fotoentusiaster. Her tilbys en samlet opplevelse om foto og video for alle interesserte, uavhengig av kunnskapsnivå. I tillegg til et bredt utvalg av foto- og video, huser lokalene et areal for events, kurs- og undervisningsrom, servicesenter, et fotostudio til leie, utskriftsavdeling, utleie av produkter, et rom med plass for fotografer å jobbe, samt et galleri med salg av kunstfotografi i form av plakater og signerte bilder.

- Workloungen har blitt en suksess og er allerede et populært møtested for våre kunder. Her kan du møte kolleger og likesinnede, sitte og arbeide for en stund, eller bare ta en kopp kaffe, sier Anders Halvarsson.

Det er ukjent hvor mye Scandinavian Photo har investert i det nye konseptet, men de legger ikke skjul på at beløpet er betydelig at de derfor samtidig har vært nødt til å se på sine kostnader og jobbet med intern effektivitet. Det betyr at de mindre butikkene i Stockholm innlemmes i den nye megabutikken i Vasagatan. I tillegg har selskapet jobbet med sentralisering og for eksempel kundeservice-funksjonen er forbedret og sentralisert til Stockholm.

Totalt omsetter foto- og videokjeden for ca 750 millioner svenske kroner fordelt på Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Del artikkel: