- Kunder går rett inn i «sine» butikker. Årets E-handelsrapport fra Bring viser at 6 av 10 kunder går rett til sin nettbutikk. Forbrukerne er blitt vant til å handle på nett og funnet sine favorittbutikker. Basic med hensyn til å optimalisere søk og egne websider må selvsagt være på plass. Baserer du din markedsføring på nettsøk, konkurrerer du med mange og fokus blir på den rasjonelle handel med pris og produktinformasjon er helt avgjørende. Fremtiden ligger i bruk av det emosjonelle, noe å snakke om og unike kundeopplevelser. Bruk av hele marketing miksen blir avgjørende.
- Teknologien skal bare funke. Vi er for lenge siden ferdig med fasen der du måtte elske duppeditter, programvare og nettet var for de teknologifrelste. Jeg leste nylig om at ikke alle var sikre på at det var så bra for de minste barna å få nettbrett. Berøringsskjermen skal visstnok ikke være så bra! Argumentene ligner litt på de som ble brukt i det forrige århundre om tilgang til radio, TV og PC. Det er ressurskrevende å være oppdatert på det siste innen teknologi samtidig som det kan gi store innsparinger gjennom automatisering av salgsprosessene. Utallige markedsanalyser viser at kunder hater å vente på tilgang og at basisfunksjonene bare må funke. Netthandelen har fordel av rimeligere husleie og variable lønnskostnader i forhold til r-tail.
- Stor eller liten. Innenfor r-tail har vi fått noen få sterke kjeder både med hensyn til butikker og handlesenter. Dette vil vi også få innenfor e-tail. Vi ser at de store markedsplassene tar andeler og at kundemassen gjør det interessant for de mindre å være tilstede der. Imidlertid vil de små nisjebutikkene for de med en spesiell hobby eller lidenskap ha en lys fremtid innenfor e-tail. Gleder meg til å se hvordan r-tail tilpasser seg web basert salg. Omnichannel vil bre om seg for de større. De mindre vil nok være enten r-tail eller e-tail. Showrooming 72 % og webrooming 78 % (ifølge Accenture, «Seamless Retailing Research Study 2014) er blitt selvfølgeligheter slik Windows-shopping var i gamle dager. Husleie, lønnskostnader, distribusjon/lagerkostnader og kundekrets i et transparent marked vil være nøkkelen.
- Involver kundene. «Munn til øre effekten » (Word of Mouth) og varepraten fås i gang på mange måter. Digitale medier er blitt et must. TV holder fortsatt stand og postkassereklame er fortsatt det mest salgsfremmende.
- Etikk og moral. Aftenposten hadde et lengre innlegg i dag (onsdag 1. oktober) om at reklamen sniker seg innpå. Adferd og oppførsel i de digitale medier følger ikke de samme reglene mellom reklame og journalistikk som i de trykte medier. Presseforbundet ønsker å se på dette for å forsvare det journalistiske. «Betalt innhold», «innholdsmarkedsføring» eller «kontekstuelle annonser»: Uekte barn har mange navn, og horeriet har pågått lenge uttaler mediekommentator Svein Egil Omdahl i Stavanger Aftenblad. For en tid tilbake kom jeg over en analyse som viste at seriøs content marketing og resultater av forskning på egne nettsider hadde økt i troverdighet og nå ble ansett som like seriøst som det en uavhengig journalist skriver. Snikreklame eller ikke, så er mulighetene enorme etter den digitale revolusjon og leseren må nok lære seg til å være mer våken. For nettbutikkene blir det viktigere fremover og bestemme seg for hvordan man ønsker å fremstå og hvilket omdømme man ønsker.
Netthandel var en guttegreie, nå handler alle på nett. Vi må gjøre klar for situasjonsbestemt kundereise. Kravet til små detaljer og det unike i et stadig mer transparent marked bare øker.
Godt Salg!