Vinmonpolets nettside har gjennomgått sitt første store ansiktsløft siden 2006. Og det med merkbar forbedring og forandring, selv om elementer fra den gamle nettsiden gjør sitt til at man ikke er i tvil om hvor man er havnet.
For Simen Sandberg, leder av digitale medier i Vinmonoplet, var onsdag morgen litt som julaften og bursdag på samme dag.
I to år har han gått svanger med denne nettbabyen, som ved hjelp av Bouvet og iStone så dagens lys onsdag klokken 09.30.
Netthandel.no var så heldige å få noen ord med mannen bak 2016-utgaven av Vinmonopolet.no
Det viktigste er usynlig for brukerne
- Gratulerer med ny og flott nettside. Hva har dere konkret gjort?
- Takk for det. På tjenestesiden har vi forsterket brukervennligheten, forbedret en rekke tjenester - og ikke minst gjort sidene langt mer mobilvennlige. Men kanskje det viktigste vi har gjort synes ikke direkte for brukerne. Vi har bygget en helt ny «grunnmur» - eller infrastruktur - som er tett integrert med Vinmonopolets ERP-systemer slik at vi står sterkt rustet for videre utvikling av et omnikanal-tilbud, forteller Sandberg.
Det er i hovedsak fem ting som skiller den nye nettsiden fra den gamle, forklarer Sandberg:
- Vi har ryddet kraftig opp i navigasjonsstrukturen
- Produktbilder har gjennomgående fått en mer sentral plass
- Responsivt design for bedre mobilvisning
- Forbedrede tjenester som «finn butikker i nærheten av meg med dette produktet på lager» og bedre søkemuligheter
- Det er også bedre løsninger for favorittprodukter/lister, samt redaksjonell veiledning med hensyn til vindistrikter, land også videre
- Hva ønsker dere å oppnå med det nye utttrykket?
- I Vinmonopolet er vi svært opptatt av det vi kaller « det beste kundemøtet». Vårt primærmål er å forsterke dette og styrke vår kundetilfredshet ytterligere.
10 millioner besøk i året
- Hvor viktig er en god og informativ nettside for dere?
- Det er svært viktig for oss. Nettsiden er i dag vår fremste kanal for produktinformasjon utenfor butikkene med over 10 millioner besøk i året. Vi ser at stadig flere kunder oppsøker nettsidene før de handler i butikk. Mange kunder planlegger kjøpene sine og gjør «research» i forkant. Mange kunder sjekker også lagerbeholdninger før de oppsøker butikkene våre. I tillegg er den en viktig informasjonskanal for våre tema- og holdningskampanjer, sier Sandberg.
Mobilapplikasjoner er på vei
- Hvordan merker dere effekten på samspillet mellom nett og fysiske butikker?
- Først og fremst på at kundene har benyttet nettsidene før de oppsøker butikkene våre. Vi ser også at nettsidene overtar mye av handelen fra bestillingsutvalget, og da gjerne med «henting i butikk» (click and collect, red.anm.) som leveringsmåte. Vi kommer veldig snart med egne mobilapplikasjoner for IOS og Android. Her vil vi også gi brukerne mulighet til å scanne strekkodene på flaskene (men også hylleforkantene i butikk, red.anm.). Samspillet mellom butikkene og nett-tjenestene er noe av det vi kommer til å jobbe mye med for å utvikle videre de neste årene, forklarer Vinmonopolets digitalsjef før vi runder av.
Les også: - Hvorfor skal jeg besøke en butikk, når jeg kan gjørde det samme på nett?
(Fotomontasje: Vinmonoplet/Yay Images/skjermdump)