Dette er en problemstilling som har vært debattert tidligere. Men nå i løpet av våren vil EU-kommisjonen etter sigende fremlegge et lovforslag som tvinger nettbutikker til å måtte forholde seg til alle medlemslandene, skriver Dagens Handel i Sverige
EU-kommisjonen mener det er problematisk at en bedrift systematisk kan nekte konsumenter å kjøpe varer og tjenester innen EU-området på grunn av konsumentens nasjonalitet eller bosted.
- For øyeblikket virker det som EU-komminsjonen er innstilt på et krav om at netthandlere ikke skal kunne nekte å selge til konsumenter i andre medlemsstater om leveringen av varen skjer til en adresse i de landene hvor netthandleren normalt leverer, skriver Stefan Kvarfordt, EU-ansvarlig for Svensk Handel i Brüssel, til Dagens Handel.
Les også: Nye EU-regler vil komplisere norsk netthandel
Følger med på utviklingen
Avgjørelser som fattes i Brüssel påvirker ofte - og relativt kjapt - norske interesser. Derfor er Virke på tå hev og følger med på hva som skjer.
Gerhard Salicath, seniorrådgiver i Virke, og med god kjennskap til EU- og EØS-relaterte spørsmål, sier følgende:
- Vi er ikke kjent med at EU kommer til å foreslå dette. For oss fremstår dette ennå som uavklart. Men vi er kjent med at Kommisjonen har spurt om synspunkter på dette i høringsrunden om geoblokking. En samlet europeisk varehandel er skeptiske til antydningene om noe slikt. Derfor drøftes dette selvsagt hos oss også. Virke samarbeider med Svensk Handel, Dansk Erhverv og EuroCommerce i denne saken. Og vi følger nøye med på hva som skjer, presiserer han overfor Netthandel.no.
Geoblokking, som Salicath nevner, er enkelt fortalt blokkering av IP-adresser i andre land enn det du befinner deg i, som umuliggjør det å handle varer eller benytte seg av tjenester som for eksempel Netflix.
Et hypotetisk eksempel: Du sitter i Norge og ser på flybilletter på for eksempel sas.no. Sjekker du derimot samme mulighet på sas.se eller sas.dk, kan du med geoblokking bli sendt tilbake til sas.no.
(Foto: Rock Cohen/Flickr)