Konkurransemyndighetene har økt fokuset på restriksjoner for grensekryssende handel, og EU-kommisjonen har i dag ilagt Nike en bot på 12,5 millioner euro. Det tilsvarer 120 millioner norske kroner.
Dette for restriksjoner på salg av fotballtrøyer og annet fotballutstyr fra berømte europeiske fotballklubber, som Nike har hatt lisensen til.
- Mindre valgmuligheter og høyere priser
Kommisjonen har tatt sportsgiganten i å forby firmaer, som produserer disse produktene, å selge varene til andre land utenfor EØS. Det skal dreie seg om alt fra krus, til sengetøy og leker.
- Fotballfans elsker ofte merkevarer fra sine favorittlag, som for eksempel gensere og skjerf. Nike forhindret mange av sine rettighetshavere fra å selge disse produktene i andre land, noe som fører til mindre valgmuligheter og høyere priser for forbrukerne. Dette er ulovlig i henhold til EUs konkurranseregler, sier Margrethe Vestager, EUs konkurransekommisjonær, i en pressemelding.
Har pågått i 13 år
De lisensierte produktene som har blitt berørt, skal blant ha båret logoene til FC Barcelona, Manchester United og Juventus. Kommisjonen hevder den ulovlige praksisen har foregått i omlag 13 år.
- Dagens beslutning sikrer at forhandlere og forbrukere kan dra full nytte av en av de største fordelene med det indre marked: muligheten til å handle rundt omkring i Europa fra et større utvalg av produkter og for de beste tilbudene.