Går det som EU-kommisjonen foreslår så blir det selv opp til forbrukerne om de ønsker å bli sporet av blant annet Apple og Google når de beveger seg rundt på nettet.
Kommisjonen vil med dette begrense mulighetene for storaktørene på nett til å spore forbrukernes nettbevegelser, og på den måten gjøre det vanskeligere å sende personifisert og direkte reklame til hver enkelt EU-borger, melder Sveriges Television.
Kundene bestemmer
Grunninnstillingene i all programvare skal ifølge forslaget være satt på nei til sporing, reklame og cookies.
Sporing skal kunne være tillat dersom forbrukerne sier ja til det.
Andrus Asip, EU-kommisjonær med ansvar for det digitale markedet, sier det er opp til folket innenfor EUs grenser å si ja eller nei til forslaget.
Ifølge kommisjonen ønsker de på denne måten å skape likeverdige forhold mellom telekomselskaper og nettselskaper.
Telekomoperatørene har ikke på samme måte som nettselskapene kunne bruke kundenes metadata for nye tjenester.
Går det som EU foreslår, så kan både telekom- og nettselskaper følge kunden - og bruke den kunnskapen de innhenter om kunden - dersom kunden aksepterer det.
(Foto: Rock Cohen/CC BY 2.0)