Allerede i fjor høst begynte EU å etterforske Amazons sin unike posisjon i netthandelsmarkedet. Nå forventes en formell utredning av saken i løpet av de neste dagene. Det rapporter blant annet nettstedet Bloomberg.
Det Amazon skal utredes for er hvordan de håndterer salgsdata. Ettersom netthandelen både er en markedsplass for eksterne selgere og en plattform for salg av egne merkevarer har Amazon informasjon om de selskapene som selger gjennom dem.
Kan hindre konkurranse
Det spekuleres dermed i om Amazon kan bruke disse dataene til å konkurrere ut de mindre selskapene som selger via siden.
- Det er selvfølgelig bra at man gir mindre selskaper plass på markedsplassen, men om man senere bruker data for å ta over deres virksomhet fordi man ser hva som er populært er det en annen sak, sa Margrethe Vestager, EUs konkurransekommisær til svensk radio tidligere i år.
Margrethe Vestager har hatt Amazon under lupen siden januar i år og har også tidligere undersøkt Apple og Google, som begge har fått tildelt store bøter. Google endte med bot på 4,3 milliarder euro i fjor for brudd på konkurranseloven.