Alt tyder på at europeiske konsumenter vil bruke 500 milliarder euro - noe som tilsvarer rundt 4,65 billioner norske kroner - på netthandel i år.
Det kommer frem i en fersk pressemelding fra Ecommerce Europe.
Ifjor var totalomsetningen i B2C-markedet på nett i Europa på 455,2 milliarder euro - en økning på 13,3 prosent fra 2014. Og tallene stiger fortsatt.
Prognoser fra Ecommerce Europe viser at det i 2018 trolig vil omsettes varer på nett på kryss og tvers av landegrensene for 660 milliarder euro i Europa.
296 millioner netthandlere
I Europa er det omtrent 296 millioner registrerte personer som handler på nett. Gjennomsnittskunden bruker drøyt 14 000 kroner i året på netthandel. Alt tyder på enda bedre dager for de som driver med nettbusiness.
- Bare 43 prosent av befolkningen i Europa handler på nett i dag. Det europeiske netthandelsmarkedet har ennå ikke nådd sitt fulle potensial, sier Marlene ten Ham, generalsekretær i Ecommerce Europe, i en pressemelding.
Storbritannia, sammen med Tyskland og Frankrike, står for 60 prosent av omsetningen i Europa.
Britene la igjen 157,1 milliarder euro i ulike nettbutikker ifjor. Britene bruker i snitt nesten 34 000 kroner på netthandel - mer enn dobbelt så mye som snitt-europeeren bruker.
Ukraina er det landet som opplever størst handelsvekst. Fra 2014 til ifjor økte netthandelen med hele 35 prosent i det krigs- og borgerkrigherjede landet i øst.
(Foto: G.L. Barone/Flickr/Lisens CC BY-ND 2.0)