Ut i fra respondenter i alderen 15-79 år viser den europeiske netthandelsrapporten 2018 fra PostNord at 268 millioner europeiske forbrukere har netthandlet det siste året, for en verdi av 198 milliarder euro. Dette er en økning på 9,4 prosent fra i fjor, og tilsvarer 17 milliarder euro.
3/4 handler fra utlandet
Ut i fra disse 268 millionene har 3/4 handlet fra utenlandske markeder der Kina ligger på topp, etterfulgt av Storbritannia og USA. Kinas utvikling eskalerte spesielt i 2017 da plattformer som Wish og Ali Express med billige varer innen elektronikk, mobiltilbehør og klær kom på markedet.
Shopping via mobile enheter har også fått en stabil vekst i Europa. Tidligere har dette variert på tvers av landegrensene, men nå jevner det seg stadig ut i hele Europa. Hele 6/10 europeere har handlet via mobil eller nettbrett det siste året.
91 prosent av Nordens befolkning
Rapporten viser også at 19 millioner konsumenter i Norden handler på nettet, hvilket tilsvarer 91 prosent av befolkningen. Gjennomsnittlig verdi på hva en nordisk person bruker på netthandel hvert år ligger på rundt 7000 kroner.
Norden er samtidig den delen av Europa som handler mest fra utlandet, hvor av flest respondenter har svart at lavere pris er den største grunnen til at de velger dette.