Skokonsernet Eurosko gruppen har frem til nÃ¥ operert uten netthandel. NÃ¥ meddeler selskapet at de vil ta steget mot en netthandelssatsing i løpet av 2019.Â
I likhet med klesbransjen har ogsÃ¥ skobransjen opplevd noen utfordrende tider. Blant annet fordi bÃ¥de store netthandlere og aktører i klesbransjen stjeler millioner av omsetning, med sitt eget salg av sko.Â
Kriseår
I følge E24 var fjorÃ¥ret et "kriseÃ¥r" for skobutikkene, og omsetningen for butikkhandel med sko skal ha endt pÃ¥ 4,09 milliarder kroner. Dette er en nedgang pÃ¥ 3,6 prosent fra Ã¥ret før. Totalt har 20 prosent av norske skobutikker forsvunnet pÃ¥ 10 Ã¥r.Â
Eurosko gruppen, som eier skokonseptene Eurosko, DNA, Shoe gallery og Shoeday, tror dog at det er store forskjeller på hvordan aktørene håndterer utfordringene.
- Det kreves en villighet til å investere, da må man både ha handlekraft og kapital, og bommer du da, sliter du, sier Torgeir Gulbrandsen, daglig leder i Eurosko Gruppen, til E24.
- Vi har klart også veldig bra uten
PÃ¥ sin side skal ogsÃ¥ Eurosko Gruppen nÃ¥ satse pÃ¥ nett, opplyser avisen. Selskapet opplevde en nedgang i bÃ¥de butikker og omsetning i fjor. NÃ¥ er planen Ã¥ øke omsetningen ved hjelp av netthandel.Â
- Det kan være krise å lansere for sent, men også for tidlig. Vi har klart oss veldig bra uten netthandel frem til nå, og har brukt tiden til å finne ut av hva som fungerer. Nå tror vi netthandelsatsingen kan gi oss en fin oppside i tiden som kommer, sier Gulbrandsen.