I samarbeid med Ehandel Event gjennomfører vi i enkelte tilfeller intervjuer med våre samarbeidspartnere.
Det er stadig flere netthandlere som investerer i moderne teknologi, som automatiserte chatbotter, talestyring eller selvbetjente kasser, men dette er i følge Lars Johan Strand, administrerende direktør for netthandelsleverandøren Ateles, ingen snarvei til lønnsomhet. Tvert i mot mener han at forretninger snart vil stå der med en overflod av moderne og kostbar teknologi, som ikke fyller noen virkelig funksjon i virksomheten.
I følge han bør nettforhandlere heller gå "back to basics" og starte med sitt unike tilbud, for senere å ta i bruk teknologiens mange muligheter.
Alle kan selge på nett
Strand mener det handler om å levere relevante tilbud, og bruke data til å forbedre kundeopplevelsen i flere ledd. Han ser at mange er bevisste på dette, men at det er få som i praksis leverer verdi ut i fra innsiktene.
- Alle kan ha en plattform og komme i gang med arbeidet å selge på nett – det er like lett for en elleveåring som H&M. Teknologien er lik for alle, men det som avgjør, er hvor dyktig man faktisk har vært til å planlegge og optimalisere tilbudet sitt overfor kundene, sier Lars-Johan «Lajjo» Strand, til Ehandel.
Dersom din viktigste satsning er å gi god service til kundene anbefaler Strand først og fremst å forenkle kjøpsopplevelsen så mye som mulig ved å tilby mange alternativer samt et støttende personale.
- Alle hopper på alt som teknologien har å by på, og man glemmer å ha sin egen strategi. Hva er vårt unike tilbud? Hvordan kan vi bruke teknologien for å gjøre det tydelig, og for å ligge i forkant innen det vi ønsker å satse på? Begynn der!
- Må være en god kjøpmann først
Skal vi tro Strand rett handler det i bunn og grunn om å tilby den beste løsningen på et problem som kunden har.
- For deg som driver med netthandel, bør fokuset ligge på lønnsomhet og sikker vekst på dine digitale plattformer. Ved å ha gode strukturer og mål for hvordan du skal bruke dataene dine fremover for å skape relevante tilbud, kommer du raskere til det stadiet der du faktisk har nytte av de nye tekniske løsningene.
Ateles har i dag et stort fokus på optimalisering av kundenes eksisterende plattformer ved å bygge løsninger som er skreddersydde til hver og en forretning.
- Det er veldig tydelig at vi går mot tider der man må være en god kjøpmann først. Vi i Ateles satser på å tilby tekniske løsninger som til syvende og sist skaper en optimal opplevelse for våre kunders kunder.
Tydelig varemerke og krystallklart tilbud
Strand spår at retailere med et godt produkt, en stabil grunnstruktur og et tydelig tilbud har store muligheter for og lykkes, men at bedrifter som har utydelige varemerker med store sortimenter og forvirrende tilbud vil få det tøft i årene fremover.
- Med et krystallklart varemerke og en god infrastruktur kan man skape utrolige muligheter for automatisering – og fremfor alt høy omsetning. Når man sparer tid og gjør det enklere for kundene, er man snart i posisjon til å kapre markedsandeler, avslutter Strand.
Har du lyst til å høre mer om dette temaet vil Ateles være tilstede under Emeet Oslo 24.oktober, hvor de også planlegger å holde en sesjon.