Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

EVENT: Specter spår tøffere konkurranse på nett i 2020

EVENT: Specter spår tøffere konkurranse på nett i 2020
Mattias Bratt, daglig leder i Specter.
Foto: Specter
therese.karlsrud.haugen

- Markedsplassene kommer til å lokke til seg langt flere kunder.

ANNONSE

I samarbeid med Ehandel Event gjennomfører vi i enkelte tilfeller intervjuer med våre samarbeidspartnere. 

Den svenske, deltagerstyrte konferansen Emeet som ble grunnlagt i 2010 startet som et lite arrangement for netthandlere i Stockholm, men finnes nå i alle nordiske land og har på det meste huset 300 deltagere. I år er første gang Emeet arrangeres i Norge, nærmere bestemt Oslo. 

Emeets slagord er "sharing is caring", hvor hele poenget er at deltagerne skal møtes og diskutere erfaringer samt utfordringer i bransjen.

Les også: Hva er Emeet?

- En viktig møteplass

Et av selskapene som vil være tilstede under Emeet 24.oktober er netthandelsleverandøren Specter - leverandør av skybaserte ERP, forretnings- og kassasystemer.

- Det er nå femte året på rad som vi er med og sponser Emeet i Sverige, og vi ser virkelig frem til å delta på det første Emeet i Norge! For oss som leverandør for ca. 1000 netthandlere er Emeet en inspirerende og viktig møteplass der vi får muligheten til å treffe mange netthandlere og lære oss mer om deres utfordringer og muligheter. Det er også en god mulighet til å treffe våre fantastiske kunder og skape mer personlige relasjoner, sier Mattias Bratt, daglig leder i Specter, til Ehandel. 

Nytt samarbeid

- Hva er aktuelt hos dere akkurat nå?

- Vårt skybaserte forretningssystem og POS-løsning er knutepunktet i våre kunders handelsøkosystem. Våre godt over 1000 kunder bruker et stort spekter av ulike systemløsninger og vil automatisere og effektivisere så mye av flyten som mulig. Derfor har vi akkurat nå et stort fokus på ytterligere videreutvikling av vårt API for å muliggjøre enda smidigere integrasjoner med for eksempel netthandelsplattformer, betalingsløsninger, markedsplasser og logistikksystem, sier Bratt og fortsetter:

- Vi har for eksempel nylig lansert en sømløs integrasjon med den siste versjonen av Klarna Checkout, og vi ruller nå ut en lignende løsning sammen med Svea. Vi jobber også videre med å bygge opp vårt partnernettverk i Norge, og har nylig inngått partnerskap med blant annet Mystore.no.

Fra B2B til B2C

- Hvilke trender innen e-handel synes dere er mest interessante?

- Bærekraft- og miljøspørsmål der nye initiativ dukker opp fra både forbrukere, netthandlere og leverandører som vil handle mer klimavennlig. Vi kan også se en tydelig trend av at de selskapene som tidligere jobbet kun mot B2B nå retter seg mot B2C, en naturlig følge av den reduserte etterspørselen i fysisk butikk. Man må rett og slett utvide og finne flere kanaler for å vedlikeholde og øke salgsvolumet. 

Konkurransen vil bli tøffere

- Hvilke spådommer har dere for 2020?

- Langt flere nordiske netthandlere kommer til å ekspandere til nye markeder og land. Samtidig blir det enda enklere for forbrukere i Norden å handle direkte fra andre land med smidige betalinger og leveringer. Konkurransen om kundene på nett kommer dermed til å bli tøffere. Vi tror også at markedsplassene kommer til å lokke til seg langt flere kunder og dermed blir det viktig for netthandlere å utvide sine salgskanaler for og finnes der forbrukerne handler, avslutter Bratt.

Del artikkel: