Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Eventum.no: Start up på vei til New York med drahjelp av norsk gründermilliardær

Eventum.no: Start up på vei til New York med drahjelp av norsk gründermilliardær
UT I VERDEN: Mens daglig leder Jin Ha (t.h.) drar til New York sammen med en utvikler, blir relasjonsansvarlig Fredrik Staubo og en ansatt til igjen for å holde fortet i Oslo.
Netthandel
info@netthandel.no

- Det blir rått å prøve, sier Jin Ha, daglig leder i et av fem norske oppstartsselskap som det neste året skal coaches av gründermilliardæren Are Traasdahl.

ANNONSE

Orkdalingen Are Traasdahl (43), med bakgrunn fra NTNU, var et hett navn tidligere i år.

Sammen med medgründer Dag Liodden skjøt han gullfuglen da han solgte selskapet Tapad til Telenor for 3, 2 milliarder kroner.

Nå skal Traasdahl være døråpner for fem nye, norske oppstartseventyr i USA.

Salget av Tapad skjedde seks år etter at den norske duoen ga liv til selskapet som lar kunder kjøpe annonseplass på tvers av plattformer som mobil, nettbrett og PC.

I fjor hadde Tapad 160 av USAs største merkevarer som kunder, og omkring 57 millioner dollar i omsetning.

Etter salget til Telenor sitter Traasdahl igjen med fem prosent eierandel i Tapad - og en personlig gevint på cirka 1, 5 milliarder kroner.

Norsk døråpner i USA

Nå skal han hjelpe andre oppstartsselskap med den hjelpen han aldri fikk da han etablerte seg.

- Det er kamp om de personene som kan guide deg. Du må bygge nettverk, og så baller det på seg. Det tar utrolig lang tid å komme inn hvis du ikke har en start. Amerikanerne gjør sjelden business med noen de ikke kjenner eller som noen kjente ikke går god for, sa Traasdahl til Dagens Næringsliv tidligere i år.

Eventum.no, en markedsplass som hjelper bedrifter og private med å finne selskaps- og konferanselokaler til større arrangementer som seminarer, kurs, kickoff, julebord og bryllup, skal sammen med selskapene Xeneta, Socius, Bubbly og Bylineme ta turen over dammen i midten av september.

Søkte og fikk ja

Jin Ha og Eventum søkte om å få drahjelp av en selvlært ekspert i det amerikanske markedet.

- I juli fikk vi positivt svar. Det blir rått å prøve. 19. september sitter jeg og en utvikler på flyet til New York, sier Ha til eHandel.com.

Det som møter dem der er et år med tilgang til Tapads kontorer, hjelp til å bygge nettverk og kontorer i USA - samt å bli introdusert for de rette investorene som venter på det neste store.

- Dette kommer til å bli et lærerikt og verdifullt år på alle  mulige måter, sier Ha, som fungerer som daglig leder i selskapet som ble etablert i 2014.

Eventum formidler ifølge seg selv forespørsler om selskaps- og konferanselokaler for cirka 15 millioner kroner i måneden på vegne av sine 460 partnere.

- Vi har hatt en god vekst siden starten, og vi vil være profitable i løpet av dette året, sier Ha da eHandel.com er på besøk hos selskapet som holder hus i Oscars gate i Oslo.

Leter etter engler

Med Traasdahl på laget gir det Ha og Eventum en unik mulighet, og det planlegges en internasjonal ekspansjon i løpet av året. På sikt ser de for seg å være noe mer enn bare å være tilbyder av et sted for å ha en fest eller markering av en merkedag.

- Vi tenker tanken om å bli en totaltilbyder. Vi kan fikse musikk og mat. Alt, ikke bare festlokalet, sier Ha, som tidligere har hentet inn 4, 5 millioner kroner gjennom Innovasjon Norge og engleinvestorer.

Nå er han på utkikk etter flere engleinvestorer som kan være med på  Eventum-reisen. Ha sier at «dette er en god mulighet for mindre investorer å bli med på eventyret».

Den pågående emisjonen lukkes 1. oktober. For å bli med må en engel hoste opp 300 000 kroner.

- Det tilsvarer omtrent det samme som et bud i en budrunde for å sikre seg en bolig, humrer han når han serverer metaforen.

Uansett; snart er han på plass hos Traasdahl i New York for virkelig å få en pekepinn hvor god han er, og hvordan selskapet fungerer i den store sammenhengen.

PS: Traasdahl gjorde det bra før salget av Tapad. Før Tapad så dagens lys grunnla han Thumbplay, som solgte ringetoner og logoer til mobiltelefoner. I 2007 solgte han selskapet med noen hundre millioner kroner i fortjeneste.

(Foto: Bjørn Skomakerstuen)

Del artikkel: