De store amerikanske søke- og sosiale nettverksidene girer opp kampen om markedsføringsmidlene til nettbutikkene. Første runde handlet om tekst-annonser. Nå lanserer aktører som Facebook funksjoner som gir nettbutikker mer plass og større muligheter til å eksponere varer og selge - inne på Facebook.
Tidligere i september lanserte Facebook nye funksjoner som lot netthandelaktører begynne å eksponere og selge sine varer direkte på Facebook. I går avduket Facebook et sett med nye funksjoner de skal teste. Vanligvis betyr dette at mulighetene først lanseres for de største amerikanske kundene og vil bare sees av kunder i USA, men så rulles funksjonene ut i hele verden.
Den viktigste nyhetene fra Facebook lanserte i går er en mulighet for en egen shoppingfunksjon som foreløpig blir liggende under "Mer"-knappen. Og her skal Facebook bruke alt de vet om sine brukere. For samlingen av varer vil være tilpasset hver brukerens interesser og demografiske data, forteller Matt Idema, Facebooks sjef for produktmarkedsføring til blant annet nettstedet Re/code.
Her er skjermbildet Facebook har delt ut. Bildet viser selskapets foreløpig forsiktige plassering av muligheten under "More"-knappen. Hvordan dette vil se ut på en større skjerm er ikke klart.
I tillegg lanserer Facebook en mulighet for lage annonser med minivare-kataloger. Brukere som klikker på en såkalt Canvas-annonse vil kunne bla i varene - uten å forlate Facebook. Argumentet til Facebook er at dette går raskere og føyer seg til trenden Facebook har startet med å be nyhetssider legge sitt innhold direkte på Facebook. Motivasjonen til selskapet er selvfølgelig å beholde brukeren i sitt univers så lenge som mulig av gangen.