Frem til nå har det vært mulig å drive nettbutikk med lager i kjelleren og i garasjen med høy fortjeneste, skriver Einar Brandsdal på sin netthandelsblogg.
- De har lave kostnader. Et bilde av en fancy kjole som skal selges på nett trenger et flott bilde, en god pris og beskrivelse for å bli omsatt. Man trenger ikke en kostbar adresse i Bogstadveien i Oslo for at man kan drømme seg inn i kjolen og bli motivert til å kjøpe.
Nå er imidlertid mye i ferd med å forandre seg, mener gründeren.
- Det vil alltid være rom for nisjebutikker, men for de store kategoriene; klær, sko, mote, data, elektronikk osv , vil vi se en konsolidering de nærmeste årene. Noen få store vil stå for mesteparten av omsetningen.
Brandsdal spår et ”rotterace”.
- Det kommer til å bli et rotterace der de smarteste vinner. De som klarer å holde kostnadene nede og samtidig klare å få mest mulig ut av hvert enkelt besøk. Her gjelder det å analysere og A/B teste og analysere og analysere og atter analysere, for å forstå og for å ta de rette beslutningene. Den som forstår hva en vanlig nettbruker tenker og hva den er ute etter, vil vinne.
Brandsdal forventer store forhandringer innen norsk netthandel de nærmeste 5 årene.
- Da vil det være et par store aktører i alle type kategorier som er ledende, og det vil bli mindre av e-handelsbutikker som er drevet av en husmor eller en kamerat gjeng ved siden av studiene sine.
(Foto: Netthandelen.no)