Qliro Group har lenge hatt en strategi om å fokusere på tre områder: Qliro Financial Services, CDON Marketplace og nettmote med Nelly som den store driveren.
Tre veldrevne og konkrete ting de har fremtidstro på - fremfor en drøss med ulike bransjenettbutikker som spriker i alle retninger.
Solgt seg slankere
Allerede i 2013 startet de slankeprosessen.
Først ble nettskobutikken Heppo solgt til Footway. Året etter fulgte de opp med å selge interiørnettbutikken Room21.
I 2016 kvittet de seg med hvitevarebutikken Tretti, som ble solgt til danske WhiteAway Group for rundt 250 millioner svenske kroner.
I fjor solgte de først Lekmer til ekteparet Marcus og Linn Tagesson og Babyshop for 90 millioner svenske kroner, før Gymgrossisten i november i fjor ble solgt til norske Orkla for 360 millioner svenske kroner.
Merkbar effekt
Nedsalget har satt tydelige spor etter seg viser årsrapporten som ble fremlagt av selskapet onsdag denne uken.
Fjorårsomsetningen endte på knappe 3,4 milliarder svenske kroner - en vekst på åtte prosent sammenlignet med året før.
I tillegg kan selskapet også konstatere at et underkskudd på 60,5 millioner svenske kroner i 2016 i fjor, ble til et overskudd på 20,7 millioner svenske kroner.
Det er en forbedring på 81,2 millioner svenske kroner.
Ifølge Marcus Lindqvist, administrerende direktør i Qliro Group, vokste de i fjor på alle de tre satsingsområdene.
- Målet vårt er å være ledende i Norden innen digital handel og nærliggende finansielle tjenester. CDON Marketplace og Nelly har sterke posisjoner i to dynamiske segmenter innen netthandel. Tilveksten hos begge disse aktørene skaper også større volumer for Qliro Finacial Services. På denne måten forlenger vi vår relasjon med konsumentene og gjør det mulig å tilby andre og nye tjenester, sier han i en kommentar i årsrapporten.