De store, nye markedsføringskanalene er drevet av amerikanske selskaper med harde regler som rammer enkelte nettbutikker. I sin balansegang med amerikansk kultur, globale hensyn og frykt for å bli saksøkt, er det en rekke typer produkter man ikke får markedsføre på Google, Facebook og mange av de andre sosiale nettverkene.
At sex og nakenhet ikke er lov, overrasker kanskje ikke så mye. Men også våpen, mange jaktrelaterte produkter og kniver er forbudt. Det har Bjørnar Nestangen, eier av den lille nettbutikken Jaktfall.no, fått erfare. Han hevder at Google blir stadig strengere og ikke bare stiller krav til annonsene man lager.
- Før var annonser med ord eller bilder av våpen og ammunisjon forbudt, men etterhvert har forbudet blitt utvidet til alt som har med våpen-deler og tilbehør å gjøre. Også jaktsekker og kniver er nå blitt forbudt, forteller han.
Jaktfall-eieren er frustert over stadige endringer og innstramninger og etterlyser klarere regler og varslinger om endringer. - Adwords-kontoen min er blitt stengt to ganger fordi Google har endret tolkningene av hva som er våpendeler, hevder han.
Og dersom Adwords-kontoen blir stengt, stiller Google nye krav, nå til nettbutikkens forside.
- Jeg tok kontakt med Google for å få åpnet opp kontoen og da forlangte de at jeg fjernet alle av våpen, ammunisjon og våpenutstyr fra forsiden. Jeg og andre norske nettbutikker som selger jaktutstyr må gjemme alt som heter våpen og utstyr på undersider, noe som er et stort problem i markedsføringen, påpeker Nestangen overfor Netthandel.no. For Google Adwords er han avhengig av å bruke.
På regelsidene forteller Google at de heller ikke godtar annonser for ellers lovlige produkter som fyrverkeri eller tobakk. Søker man på for eksempel "kikkertsikte" på Google, får man ikke opp noen annonser.
Også sex-butikker sliter med begrensninger. På Google er det fritt frem, men ikke på Facebook. Reglene rammer nettbutikker som Kondomeriet og Nytelse.no.
- Hver gang vi legger ut en annonse på Google, skanner de sidene våre etter bilder som viser for mye naken hud. Dersom de finner noe de reagerer på, blir annonsen sjelden vist, forteller Geir Larsen, daglig leder i Nytelse til Netthandel.no. Vi annonserer på Facebook og Instagram, men vi kan bare annonsere for informasjonartikler og konkurranser. Vi kan ikke annonsere for produkter.
Larsen mener at det skjedde en innstramming hos Google etter at selskapet flyttet godkjenningsapparatet sitt til India der han mistenker et mindre liberalt syn på nakenhet og sex enn i Nord-Europa påvirker avgjørelsene.