Det familieeide selskapet Norrøna, som er kjent for fargerike og bestandige klær og ryggsekker for røft friluftsliv, har holdt det gående siden 1929. Alt de foretar seg gjøres under samme tak på Lysaker i Bærum kommune.
I 2016 omsatte de klær for 570 millioner kroner, og satt igjen med nesten 100 millioner kroner før skatt.
Selskapet har aldri hentet inn penger fra utenforstående investorer. De har konsekvent brukt penger de selv har tjent.
LES OGSÅ: Norsk turtøyprodusent har bitt seg fast i fjellsiden i franske Chamonix
Ekstrem konkurranse og prispress
Etter et svært godt fjorår, ser trenden ut til å fortsette i 2017. I en bransje med ekstrem konkurranse og prispress, har eneeier Jørgen Jørgensen ifølge Finansavisen skapt en vekstvinner som leverer svært gode resultater.
- I fjor hadde vi god utvikling i flere av våre eksportmarkeder, og innsalget for vinteren 2018 viser enda sterkere vekst i utlandet med over 40 prosent i Tyskland blant annet, sier videadministrerende direktør, Nina Olufsen, til avisen.
Nett og internasjonalisering
Norrønas eksportandel ligger på rundt 35 prosent.
Nettbutikken vokste med 40 prosent i fjor, men står likevel for bare rundt 10 prosent av totalsalget. Resten av omsetningen er det i all hovedsak de nesten 20 butikkene Norrøna driver som tar inn.
Espen Falck Engelstad.
Foto: Norrøna
Deres uttalte mål for 2020 er en omsetning på 1,2 milliarder kroner. For å oppnå det målet må de se utenfor Norges grenser, skrev Netthandel.no for et år siden.
- Store i Norge, liten i verden
– Vi er store i Norge, mens vi er en liten, leken underdog i den store verden, sa Espen Falck Engelstad, direktør i Norrøna Retail, den gang.
Norrøna legger mye prestisje i klærne som legges ut for salg i butikk eller nett. Fra en idé til en ny jakke eller bukse dukker opp, bruker de som regel tre år på design, tilpasning og testing før de gir produktet grønt lys.