Fraktgiganten og netthandelsgiganten skiller veier. Fraktselskapet FedEx forteller at de ikke kommer til å fornye sin avtale med Amazon i USA. Dette skal være en strategisk beslutning og de satser i stedet på det større netthandelsmarkedet.
I følge flere amerikanske aviser er denne nyheten ikke helt uventet, da Amazon sakte men sikkert har bygget ut sitt eget logistikknettverk de siste årene. Dette i takt med at selskapets kostnader for frakt har skutt i været og at man dermed vil ta kontroll over en større del av logistikk-delen.
- Vi respekterer FedEx' beslutning
FedEx forteller samtidig at Amazon kun står for 1,3 prosent av fraktselskapets totale omsetning i løpet av 2018. Men fraktgiganten ser ikke ut til å ville å være en backup for Amazon når de bygger ut sitt eget nettverk, som kan komme til å konkurrere med FedEx.
- Vi respekterer FedEx sin beslutning og takker dem for deres rolle i å hjelpe Amazon-kunder gjennom årene, sier Amazon i en uttalelse til media.
Det virker til å handle om millioner av dollar som man nå gir opp, men i følge analytikere er Amazon sannsynligvis en av de minst lønnsomme kundene til FedEx. Det skal også legges til at Amazon i følge flere målinger står for omtrent halvparten av netthandelen i USA. FedEx skal altså nå fokusere på den andre halvdelen av netthandelen i landet.
- Vi er spente på fremtiden innen netthandel og vår rolle som ledere i den, sier FedEx i sin uttalelse.
Avtalen som nå avsluttes skal ikke gjelde last mile-leveranser. Det sistnevnte virker det imidlertid som at Amazon skal bruke fraktselskapet UPS til, i de tilfeller de ikke administrerer dette selv.