I fjor sommer åpnet Felleskjøpet lommeboken og sikret seg deres svenske motsats Granngården for 410 millioner svenske kroner. Med kjøpet av Granngården blir Felleskjøpet en stor, nordisk faghandel med hovedvekt på landbruk, kjæledyr, hest, hage, uterom og friluftsliv.
Oppkjøpet sikret det «bondevennlige», norske selskapet en solid nordisk posisjon med fysisk og digital tilgang til 14 millioner kunder.
Nå vises det klare tegn på at Felleskjøpet og Granngården ønsker bevegelse, vekst og ekspansjon.
På offensiven
- Vi har en offensiv etableringsplan, sier Olof Fransson, salgssjef i Granngården, til Market.se.
I det legger han at konsernet ser en mulighet for 30 nye butikker i løpet av få år. Veksten skal skje i hele Sverige, men det virkelige store trykket skal rettes mot storbyene.
Det er særlig flere butikker i Stockholm og Malmö som står høyt på ønskelisten. men aller øverst rager Göteborg hvor de per i dag ikke har noen butikk.
I dag har Granngården 111 butikker i Sverige.