Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fem strategier for å håndtere retur

Ole Martin N. Evensmo

8-10 prosent av alle varer returneres, men hva norske nettbutikker gjør for å spare penger varierer.

ANNONSE

Rehandel eller håndtering av returnerte varer er den mindre kjente og lystige siden av netthandel. For innen visse typer netthandel som klær og sko er returraten skyhøy, mens den innen for elektronikk er lavere, men det er også marginene. En smart håndtering av det som kommer tilbake er et spørsmål om å overleve for nettbutikker og kjeder. For det er dyrt å frakte tilbake, sjekke, kanskje tilbakestille innstillinger og så selge varen med høy rabatt.

Her er strategiene aktørene bruker for å selge returnerte varer:

Sjekke og selge til fullpris

Mange aktører, særlig inne klesbransjen, har mindre utfordringer med åpnet emballasje. De kan sjekket at plagget eller skoene ikke er skadet og sende varen tilbake til lager eller butikk for salg til full pris. For når det gjelder klær og sko, har kundene i alle år levd med at noen andre kan ha prøvd plagget. Og slik må det nesten være i en bransje med høye retur-rater. Zalando røpet i 2013 at halvparten av alt de solgte internasjonalt ble returnert og 25 prosent retur er ikke uvanlig i når det gjelder klær og sko.

Dette fungerer dårligere med mange typer varer. Verst er forbrukerelektronikk der kunden har brutt forseilinger, gjort innstillinger og lagret informasjon på enhetene. Før rutinene ble bedre, dukket det opp historier der kunder hadde kjøpt det de trodde var helt nye kamera, men fant private bilder i minne.

Billigkrok

En rekke nettbutikker har laget en billigkrok, en seksjon på nettbutikken der man legger ut returnerte varer til en lavere pris. Utfordringen er at trafikken på slike billigkroker kan være liten, for kunder vet at sjansen for å finne akkurat det de skal ha der er liten.

Er man en butikkjede, kan man la kundene returnere varen til butikk og opprettholde prisene i nettbutikk ved å selge returnerte varer i butikkene.

Selge sammen med vanlige varer

Komplett.no er et eksempel på hvordan en billigkrok-utsalg kan utvides på en smartere måte. I Komplett har flettet inn det de kaller demovarer sammen med fullprisvarer. På enkelte produktsider som omtaler vanlige fullpris-varer på Komplett.no kommer det opp en lenke som sier “Demovare med redusert pris tilgjengelig”. Her selger nettgiganten både varer som er brukt, har ødelagt emballasje, er returnert på angrefrist og reparert av leverandør.

Outlet-butikk

De større kjedene har mulighet til å drive egne outlet-butikker der man selger returnerte varer og varer man sitter igjen med fra tradisjonelle salg. Har man ikke egen outlet, kan man selge returnerte varer til outlet-butikker. Den store svenske-eide leketøysbutikken Lekmer har en outlet-butikk i Barkarby utenfor Stockholm og Zalando har et outlet-utsalg i Berlin.

Outsourcing

Vil eller kan man ikke drive egen outlet, kan man selge varepartiene til outlet-aktører som for eksempel Outlet Store, en norsk kjede med tre butikker som selger ulike varemerker.

I USA har en rekke kjeder og nettbutikker satt ut håndtering av returvarer til en egen klasse selskaper kalt “liquidators”. All retur - uansatte årsak - går rett til returpartner og frir handelsaktørene fra jobben det er å pakke ut og sorterte varer som kan selges igjen fra de som er skadet. Liquidator-selskapene tar alt, sorterer og selger så varene på nettsider som nettsteder som Ebay eller billigbutikker.

Les også: «Reverse Logistics» – det nye buzz-ordet innen netthandel?

(Foto: Posten)

Del artikkel: