Metro Cash & Carry Germany setter en ny og grønn standard ved å sette opp et fullt operativt drivhus midt i butikken i Berlin-bydelen Friedrichshain.
Frisk ferskvare
Ferskere blir det i alle fall ikke for forbrukerne som selv kan gå inn i det lille drivhuset og plukke med seg forskjellige urter og grønnsaker.
Butikksjef Frank Niemann omtaler pilot-prosjektet, som ble iverksatt i februar i år, som en ubetinget suksess.
- Særlig gastronomene blant kundene våre er overlykkelige over å kunne ta med seg ferske og selvplukkede varer hjem til kjøkkenbenken, sier han om mottakelsen av butikkens eget drivhus.
Kjedens administrerende direktør, Axel Hluchy, mener dette er en liten forsmak på fremtiden.
- Denne måten å drive på gjør det umulig å kunne tilby noe som er ferskere. Og vi dyrker frem alt uten bruk av plantevernmidler. Det gir også en miljømessig gevinst i form av at det blir færre vareleveringer med bil, forklarer han.
Grønne og urbane tanker
Det høyteknologiske drivhuset er et resultatet av tre israelske gründeres tanker om urbane mikro-hager.
I 2012 flyttet brødrene Guy og Erez Galonska sammen med partnereren Osnat Michaeli til den tyske hovedstaden for å leve ut drømmene sine gjennom start up-selskapet Infarm.
«Se for deg en fremtid der byer er selvforsynte med mat. Der autonome gårder dyrker premium-varer til fornuftige priser og får en stor miljømessig betydning».
Slik omtaler start up-firmaet seg selv på sine nettsider.
Så langt ser fremtiden grønn ut for de tre øko-gründerne. I alle fall i en bydel i Berlin.
Slik kan det se ut inne i drivhuset.
(Alle foto: Merav Maroody/Metro Cash & Carry Deutschland)