Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Festutstyr.no: Millioner av grunner for at det er gøy på jobb

Festutstyr.no: Millioner av grunner for at det er gøy på jobb
MORSOMT PÅ JOBB: Det meste handler om fest og moro for Follo-duoen Liv og Markus. Knallhard jobbing har gitt dem 2,5 millioner kroner i omsetning i år.
Foto: Festutstyr.no
Netthandel

Det startet med én slushmaskin - som raskt ble flere. I år fikser Follo-duoen Liv og Markus fest og moro i hele Norge for 2,5 millioner kroner.

ANNONSE

I 2011 ønsket Liv Anett Askevold Oppegård (26) fra Ås i Follo å leie en slushmaskin til bursdagen sin. Etter å ha søkt på nettet endte hun opp med å kjøpe en slushmaskin, og begrunnet kjøpet med at hun kunne leie den ut.

Slushmaskinkjøpet har vist seg i ettertid å være det lille frøet som vokste og blomstret til et nettbutikkonsept som enkelt kan defineres som liv laga.

Interessen for slushmaskinen hennes økte raskt, så samme året kjøpte hun flere maskiner. Hun begynte for alvor å tenke lange linjer og fremtidig business, og sikret seg domenet Festutsyr.no.

I 2013 var oppdragsmengden økt til et nivå som gjorde det nødvendig å være mer enn bare en person. Inn kom Markus Molin Wang (24), som i disse dager er i ferd med å fullføre utdannelsen som siviløkonom.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Gründerånden ble vekket på videregående

- Jeg startet et enkeltmannsforetak da jeg var 18. Jeg drev med IT, lyd og lys. Jeg fikk smaken på gründertilværelsen gjennom en ungdomsbedrift på videregående. Uten den muligheten hadde jeg neppe startet for meg selv, sier Wang til eHandel.no.

Han sier han så potensialet i Livs idé, og i 2014 valgte de å satse sammen.

- Aksjeselskapet ble opprettet, og vi doblet utleieparken og vareutvalget ved opprettelsen. Samtidig jobbet vi med oppstarten av nettbutikken som vi lanserte samme år. Det viste seg å bli en stor suksess. Nettbutikken utgjør i dag cirka 50 prosent av omsetningen i selskapet. Det er der vi øker mest, sier Wang som kommer fra Follo-hovedstaden Ski.


STARTET MED DETTE: En innkjøpt slushmaskin til egen bursdag var kimen til det som endte opp som nettbutikk.

STARTET MED DETTE: En innkjøpt slushmaskin til egen bursdag var kimen til det som endte opp som nettbutikk.
Foto: Skjermdump

Slagordet til selskapet er «Imponer dine gjester».

- Det er også målet med nettbutikkonseptet. Vi ønsker å tilby festartikler for å lage den perfekte festen.

LES OGSÅ: Superkul.no: - Vi har det superkult på jobb

Fest og moro for millioner

Slush-, softis- og popcornmaskiner har etter hvert vist seg å bli bra butikk for Follo-duoen.

I fjor omsatte de for 1,5 millioner, mens de i år runder 2,5 millioner i omsetning.

- Som budsjettert. Vi er svært fornøyd med å ha klart målet, sier Wang, som legger til følgende om fremtidsutsiktene:

- For 2017 er vi ikke like ambisiøse. Målet er 3,2 millioner kroner, sier økonomen.

- Hvem gjør hva hos dere?

- Liv er den kreative av oss og har ansvar for blant annet produktsortimentet. Jeg er administratoren og den som tråkker på bremsen når det trengs. Sammen er vi en veldig god kombinasjon.

Risiko og skepsis over hele linja

Wang er ikke rådløs når han blir bedt om å hoste opp noen gode råd til de som ønsker å starte for seg selv, eller som nylig har kommet seg opp og ut av startblokkene. Han trekker frem det å ha tro på eget konsept som noe av det aller, aller viktigste.

- Du vil møte motstand og skepsis hos både venner og familie, potensielle kunder og leverandører. For å lykkes er det derfor helt avgjørende å ha troen for å stå løpet ut.

Og som økonom er risiko noe han stadig tenker på.

- Som økonom er jeg svært opptatt av at man må gjøre en risikovurdering. Jeg vil ikke anbefale noen å ta den helt ut å risikere tap av både hus og bil. Vi har benyttet oss av bootstrapping og har hatt stort fokus på gradvis utvidelse og vekst istedenfor å ta ut overskudd, forteller han.

Gode samarbeidsavtaler med leverandører er også viktig ifølge Wang.

- Finn noen som har tro på ideen, og som vil være med å vokse sammen med deg.


MYE MORO PÅ LAGERET: Det meste som skal til for en komplett fest finnes på lageret på Rosenholm i Oslo.

MYE MORO PÅ LAGERET: Det meste som skal til for en komplett fest finnes på lageret på Rosenholm i Oslo.
Foto: Festutstyr.no

LES OGSÅ: Smartegadgets.no: Startet med tusen kroner - selger duppeditter for 1,2 millioner kroner

Logistikk og likviditet

Det sies at man må yte for å kunne nyte. Og selv om bedriften øker omsetningen fra år til år står nye og gamle utfordringer i kø. Likviditet og logistikk er to store ankepunkter som Wang og Oppegård aldri kan slippe tak i.

- Vi handler mye fra utlandet. Og for å få ned prisen er vi nødt til å kjøpe inn store volum. Med andre ord går det en god stund fra vi må betale for varene til vi får betalt av kundene våre. Denne økonomiske balansegangen er hårfin og vanskelig, sier Wang, som føler at de store logistikkaktørene ikke prioriterer små kunder som for eksempel dem selv.

- Vi ønsker blant annet å kunne tilby ulike, varierte fraktalternativer for våre kunder.

- Kort fra deg, Wang. Hva er det beste med å drive nettbutikk?

- Fleksibilitet i hverdagen, og muligheten til å variere når på døgnet man jobber. For vår del er det likevel ikke så fleksibelt, da vi også driver med events og utleie.

- I dagens konkurranseutsatte hverdag. Hvorfor velge dere? Hva er det som skiller dere fra andre aktører innen samme segment?

- I motsetning til de fleste av våre konkurrenter er vi en totalleverandør. Vi driver ikke kun nettbutikk, men tilbyr et stort utvalg av frosne drinker, popcorn, lyd og lys. Kort sagt alt du trenger til festen. Våre kunder er både private som arrangerer sommerfester, bursdager og bryllup, samt at vi leverer større bedriftsevents.

Festfikserne har nok en utfordring som står og venter: Oppdatering av nettbutikken. Eller retter sagt; utskifting av nettbutikken.

- Vi er på jakt etter den rette leverandøren. Dagens løsning er ikke skalerbar nok, og mye har skjedd siden nettbutikken ble lansert, er siste ord fra Wang i denne omgang.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Del artikkel: