Etter en eksplosjon av elsparkesykler i Norge i fjor har dette vært et mye solgt produkt hos mange selskaper som selger elektronikk. Utfordringen er at ikke alle elektriske sparkesykler som selges, er lov å kjøre med. Derfor slutter elgigantene Elkjøp og Komplett nå å selge noen av sine mest populære varianter. Det melder Tek.no.
I veitrafikkloven er det ulovlig å kjøre sparkesykler som overstiger 20 kilometer i timen, noe flere av de mest solgte modellene gjør.
Selv om elsparkesyklene er i strid med loven er det likevel lov Ã¥ selge de. Power stanser dermed ikke salget, men opererer med en fotnote i sin nettbutikk, som skal opplyse forbrukerne om at produktet er ulovlig Ã¥ bruke.Â
- Mange opplyser ikkeÂ
Elbilforeningen meddeler i en pressemelding at de har fått henvendelser fra forbrukere, som ikke har vært klare over regelverket og dermed kjøpt ulovlige sparkesykler.
Det er forhandlerens plikt Ã¥ opplyse om bruksomrÃ¥der for de elektriske sparkesyklene, skriver foreningen, som mener flere ikke opplyser tilstrekkelig. Â
- De fleste kjenner ikke dette regelverket, da dette er ganske nytt. Og vi ser at mange som selger disse, faktisk ikke opplyser om bruksomrÃ¥dene, eller at det stÃ¥r med svært liten skrift, skrev Hulda Tronstad, seniorrÃ¥dgiver i Norsk elbilforening, i en pressemelding.Â
- Kan villedes til brudd på veitrafikkloven
Forbrukertilsynet sier til Tek.no at de vil følge opp markedsføringen av disse produktene ytterligere fremover.Â
- Hvis sparkesyklene har bruksbegrensninger og er ulovlige Ã¥ bruke i vanlige sammenhenger, er det viktig at det opplyses klart og tydelig om dette i markedsføringen og før kjøp. Gjør ikke selgeren dette, er det en fare for at forbrukeren blir villedet til Ã¥ kjøpe et produkt med et markert mindre bruksomrÃ¥de enn hun har tenkt, eller enda verre, villedes til brudd pÃ¥ veitrafikkloven, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet til Tek.no.Â