- Dette er også et kjent problem, eller utfordring, i Norge, sier Eirik Fuglestad som selger sko og klær på Motehus.no.
I Danmark kommer det frem i en fersk undersøkelse at 15 prosent mellom 18-29 år har spekulert i å kjøpe en vare, bruke den for så å returnere den og få igjen pengene i løpet av de to siste årene, skriver Detailfolk.dk.
Totalt er det returnert brukte klær mer enn 300 000 ganger i Danmark de to siste årene. Og det koster bransjen millioner av kroner.
- Bekymringsfullt, både etisk og moralsk, sier Morten Stenmetz i Deloitte om det som undersøkelsen bringer for dagen.
Netthandlere rammes ekstra hardt
Særlig nettbutikkeierne rammes hardt av dette.
Nettbutikkene er nemlig forpliktet til å ta i mot returnerte varere, mens fysiske butikker kan nekte det hvis varen er brukt.
Eirik Fuglestad.
Foto: Motehus.no
Fuglestad, som i fjor omsatte for 24,5 millioner kroner, sier til Netthandel.no at de registrerer enkelte «ekstreme» kunder som handler ofte - og som nesten like ofte returnerer det de har kjøpt.
Fuglestad legger til at de aller fleste som som returnerer en vare gjør det med god grunn.
- Det kan være alt fra at det de har kjøpt ikke passer, eller at det er en produksjonsfeil. Vi gjør alt vi kan for at kundene skal være fornøyde, sier han.
LES OGSÃ…: 1 av 6 har sendt brukte varer i retur
B-vare, veldedighet og kast
- Hva gjør dere når dere får inn en vare som tydelig bærer preg av å være brukt?
- Vi forsøker å legge det ut som B-vare. Noe blir dessverre kastet, men vi forsøker så sant det lar seg gjøre å gi det til veldedige formål, sier Fuglestad, som blant annet har donert både klær og sko til et barnehjem i Ghana.
Et annet hjertesukk fra rogalendingen er størrelsesproblematikken.
Størrelse Small i Norge er ikke nødvendigvis den samme fysiske størrelsen i et annet land.
- Jeg savner en internasjonal standard. Det hadde trolig satt en stopper for mange returer, sier Fuglestad.
Det finnes i dag flere internasjonale standarder for størrelser.
(Foto: Yay Images)