På torsdag presenterer Netthandel.no en oversikt over Norges 50 viktigste nettbutikker. Listen innholder 50 nettbutikker som med sin høye omsetning, mektige eiere, internasjonale satsing, nytenkende atferd etter på annen måte, setter sitt preg på norsk netthandel.
En gjennomgang av de 50 nettbutikkene viser at 29 av 50 er tilpasset mobiltelefon. Det betyr at mange av de toneangivende nettbutikkene fortsatt ikke har tilpasset sine nettsider, men Henrik Begby Andersen som er country manager hos betalingsleverandøren DIBS, tror mye er i ferd med forandre seg.
- Flere og flere nettbutikker tilpasser seg nye plattformer, og det er bra. Vi ser det også blant våre partnere og kunder at om man ikke allerede er der, har man det i strategien fremover.
Anbefaler klar kanalstrategi
Andersen anbefaler at man ikke bare tilpasser sine nettsider til mobile enheter, men også ser nærmere på hvordan man bruker de ulike kanalene.
- For å virkelig lykkes med dette, er det viktig at man ikke bare "gjør innholdet smalere", men tar på seg de kritiske øyne og har en bestemt strategi til hvordan man ønsker å oppfattes når kundene kommer fra de forskjellige plattformer som brett og smarttelefon. Forbruker har ofte forskjellige hensikter når man bruker de forskjellige plattformer. Et godt råd er å starte litt på nytt. Husk at man har oppmerksomheten og terskelen for å "feile" er lavere når en forbruker kommer fra en mobil enhet enn den tradisjonelle datamaskinen.
Legg også til rette for betaling
Som ansatt i et selskap som jobber med betalingsløsninger, er Henrik Begby Andersen naturligvis også opptatt av at man legger forholdene til rette for å kunne betale på nett.
- Kunden bør faktisk også kunne sluttføre handelen fra en mobil enhet på en smidig måte. Det er ikke sikkert at kunden faktisk handler med sin mobiltelefon, men muligheten må ligge der, for kunden sjekker.