I en verden der forbrukerne har alt tilgjengelig ved hjelp av ett tastetrykk, merker flere kjeder at enkelte varehus blir for store og for langt unna forbrukeren. Derfor tar Elkjøp sikte på å skalere ned noen av de største.
Til tross for den tøffe varehandelen, skal fjorårets inntjening dog ha blitt rekordhøy for Elkjøp-konsernet sin del, opplyser E24.
Det er tre uker igjen av Elkjøp Nordic AS sitt regnskapsår, hvor av avisen estimerer en endt omsetning på 38,5 milliarder kroner. Driftsresultatet vil trolig øke med 10 prosent og strekke seg til 1,2 milliarder, som er rekord.
- Konkurransen er fremdeles veldig tøff både i Norge og i Europa. Her til lands tok vi markedsandeler også i 2018, og kontrollerer rundt 35 prosent av elektronikkbransjen, sier Jaan Ivar Semlitsch, administrerende direktør i Elkjøp-konsernet, til E24.
Vil skalere ned i år
Selv om selskapet ønsker å ligge stabilt på antall varehus foreløpig, er planen å forminske noen av de store og samtidig bygge flere mindre butikker i årene som kommer. De små "city-konseptene", skal i følge Elkjøp fungere godt i storbyene.
- Planen er å skalere ned noen av dem. Det er et par store varehus i Sverige som for eksempel vil bli mindre i løpet av året, Semlitsch.