SPONSET INNHOLD

Flisekompaniet med ny nettbutikk

Flisekompaniet med ny nettbutikk

Flisekompaniet er landets største kjede for fliser til bad, kjøkken og uterom. Nå lanserer de også nettbutikk, utviklet av Geta.

Til tross for 25 butikker over hele landet, var nettbutikk et naturlig steg for Flisekompaniet, forteller John Moltubakk, nettbutikksjef hos Flisekompaniet.

- Mange av våre kunder orienterer seg både på nett og i butikk før de skal pusse opp et bad, og før de gjør sitt endelige valg av for eksempel fliser, møbler og badekar. Etter kanskje flere besøk, både på nett og i butikk, er de klar til å handle, og da forventer mange kunder at de fysiske butikkene har sine varer til salgs på nett. Det er kanskje etter at barna har lagt seg på kvelden foreldrene har best tid til å gjøre sitt innkjøp av nytt baderom.

Etter 15 måneder med arbeid er nettbutikken endelig lansert. Hva er det du er mest stolt av i dette prosjektet, John?

- Det at vi med relativ små midler og på ett år, har fått opp en løsning som vi kan utvikle og vokse med, i årene som kommer.

- Alle ønsker at vi skal lykkes

Flisekompaniets nettbutikksjef legger ikke skjul på at det har vært mye arbeid med den nye nettbutikken, men spesielt krevende vil han ikke si at prosjektet har vært, verken teknisk eller organisatorisk.

- Strategien var klar, og organisasjonen er positiv og forstår hvorfor vi gjør dette. Alle ønsker at vi skal lykkes og er med å drar i riktig retning. Jeg tror et slikt prosjekt ville vært krevende dersom ledelsen eller organisasjonen ikke forstår viktigheten av å tilby netthandel, og ikke går helhjertet inn for å lykkes.

Det er Geta som har utviklet nettbutikken til Flisekompaniet. Nettbutikken er bygd på plattformen Episerver.

Kombinerer inspirasjon og e-handel

Fokuset har vært på brukervennlighet for kundene og funksjonalitet for redaktørene. Løsningen skulle ha rene og tydlige flater, med et inspirerende uttrykk i form av miljøbilder, blogginnlegg og "gjør det selv"-artikler .

- Det ble tidlig tydelig at Flisekompaniet hadde behov for et PIM-system for større fleksibilitet og kontroll over varedataene sine, forteller Jon Inge Sten, partner og systemutvikler i Geta.

Valget falt på inRivers PIM. Det ble implementert som en del av e-handelsprosjektet. Alt av varedata og kategorisering hentes fra PIM-systemet og publiseres direkte på nettsiden.

Det ble lagt ned en betydelig jobb med produkttekster, bilder og andre produktegenskaper.

- Det er også lagt opp til mange typer knytninger mellom varer, som tilbehør, oppsalg, varianter av samme vare og reservedeler, forteller Sten.

På denne måten er Flisekompaniet sikret gode produktsider som også er lette å finne via via søk, navigering og filtrering. Samtidig er det jo ikke alltid at kundene vet nøyaktig hva de trenger. Flisekompaniet har derfor laget mye inspirerende innhold som skal hjelpe kundene å velge rett produkter. Dette innholdet er presentert via Flisekompaniets blogg eller det interaktive showroomet der kundene kan designe sitt eget drømmehjem.

- En god netthandelsløsning har et langt livsløp

Innlogging kan gjøres via Facebook, Google, LinkedIn eller ved å registrere seg på nettsiden. Registreringen forenkles ved å gjøre automatiske navn- og adresseoppslag mot 1881. Utsjekksiden er på én side, så man har full kontroll på handlekurv, leverings- og betalingsalternativ, og god oversikt over frakt-, moms-, rabatt- og totalpris.

Geta og Flisekompaniet har fått mye oppmerksomhet rundt den nye nettbutikken og de tekniske løsningene som er implementert, men Jon Inge Sten i Geta lover at mer kommer i tiden fremover.

- Flisekompaniet har forstått at en god netthandelsløsning har et langt livsløp og at det kreves kontinuerlig arbeid for å forbli klassens beste. Vi i Geta ser frem til å jobbe sammen med Flisekompaniet i mange år fremover!

Geta jobber med rådgivning og utvikling av e-handels- og webløsninger fra a til å. Vi dekker hele leveransebildet i ehandel fra analyse og konsept, strategi og design, til teknisk plattform, integrasjoner og utvikling av løsninger, PIM, samt synlighet gjennom SEO og innholdsproduksjon. Geta tror også på samspillet mellom fysisk butikk og nettbutikk for å hente det beste ut i begge kanaler og gjøre det enkelt for dine kunder å handle hos dere.

Getas kundeportefølje inkluderer bl annet Norrøna, KTM, Husqvarna, Felleskjøpet, Sport1, Nille, NHO, Cubus og Dressmann

Del artikkel: