Norske Flowmotion er et godt eksempel pĂ¥ umiddelbar respons og suksess med crowdfunding.Â
Flowmotion lager et «stativ» som bruker sensorer og elektriske motorer til Ă¥ holde mobilkameraet i ro, mens brukeren kan bevege seg i stor hastighet.
Kickstarter-bonanza
MĂ¥let da de la ut konseptet pĂ¥ den internasjonale crowdfunding-plattformen Kickstarter var Ă¥ fĂ¥ inn 30 000 dollar.
MĂ¥let ble nĂ¥dd i løpet av en time.
Det stoppet først nĂ¥r 5508 interesserte hadde puttet inn 1,325 millioner dollar i prosjektet - eller 11,2 millioner kroner i mars i Ă¥r.
PĂ¥ etterskudd
Men etter det har det buttet litt for selskapet som ligger seks mĂ¥neder etter skjema for levering av produktene som folk tidligere Ă¥r viste stor interesse for.
Likevel tror selskapet at de vil klare Ă¥ levere 9000 produkter før januar er omme neste Ă¥r, skriver E24.
Lars Mangerud Flesland, administrerende direktør i Flowmotion, sier til nettstedet at crowdfunding er en annen greie enn Ă¥ lansere et produkt fra et stort selskap.
- Det er ikke utelukkende en salgskanal, det er folkefinansiering av et prosjekt. Det blir gjort endringer underveis. Det er blant annet gjort noen designendringer som har forbedret produktet, blant annet oppgradert batteri. SĂ¥ har det ogsĂ¥ vært uforutsette hendelser som er blitt løst.Â
I oktober har salgstallene bikket 9000 produkter, hvilket gir totalt 20 millioner kroner i salgsinntekter hittil, ifølge Mangerud Flesland.Â
FĂ¥ avbestillinger
Han sier videre at det er overraskende fĂ¥ som har avbestilt kamreastativene pĂ¥ grunn av forsinkelsen. Ifølge Flesland er de fleste støttende nĂ¥r de i en e-post fĂ¥r opplyst hva forsinkelsen skyldes.
Selskapet bestĂ¥r i dag av 10 ansatte, og det planlegges flere nyansettelser. I dag er selskapet finansiert av ForskningsrĂ¥det, Innovasjon Norge og investorkapital.
Konkurrenten GoPro opplevde en salgssvikt i 2016. Flesland tror ikke dette vil bety mye for ham og selskapet hans.
- Vi registrerer stor etterspørsel etter vĂ¥rt produkt. Jeg tror mobiltelefoner i større grad vil ta over for actionkameraer. Mobilkameraer blir bare bedre og bedre, og det gjør at flere ser mulighet til Ă¥ bruke et produkt fra oss. Det er ingen som kjøper videokamera lenger, sier han avslutningsvis til det Schibested-eide økonominettstedet.