Norske Flowmotion er et godt eksempel på umiddelbar respons og suksess med crowdfunding.
Flowmotion lager et «stativ» som bruker sensorer og elektriske motorer til å holde mobilkameraet i ro, mens brukeren kan bevege seg i stor hastighet.
Kickstarter-bonanza
Målet da de la ut konseptet på den internasjonale crowdfunding-plattformen Kickstarter var å få inn 30 000 dollar.
Målet ble nådd i løpet av en time.
Det stoppet først når 5508 interesserte hadde puttet inn 1,325 millioner dollar i prosjektet - eller 11,2 millioner kroner i mars i år.
På etterskudd
Men etter det har det buttet litt for selskapet som ligger seks måneder etter skjema for levering av produktene som folk tidligere år viste stor interesse for.
Likevel tror selskapet at de vil klare å levere 9000 produkter før januar er omme neste år, skriver E24.
Lars Mangerud Flesland, administrerende direktør i Flowmotion, sier til nettstedet at crowdfunding er en annen greie enn å lansere et produkt fra et stort selskap.
- Det er ikke utelukkende en salgskanal, det er folkefinansiering av et prosjekt. Det blir gjort endringer underveis. Det er blant annet gjort noen designendringer som har forbedret produktet, blant annet oppgradert batteri. Så har det også vært uforutsette hendelser som er blitt løst.
I oktober har salgstallene bikket 9000 produkter, hvilket gir totalt 20 millioner kroner i salgsinntekter hittil, ifølge Mangerud Flesland.
Få avbestillinger
Han sier videre at det er overraskende få som har avbestilt kamreastativene på grunn av forsinkelsen. Ifølge Flesland er de fleste støttende når de i en e-post får opplyst hva forsinkelsen skyldes.
Selskapet består i dag av 10 ansatte, og det planlegges flere nyansettelser. I dag er selskapet finansiert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og investorkapital.
Konkurrenten GoPro opplevde en salgssvikt i 2016. Flesland tror ikke dette vil bety mye for ham og selskapet hans.
- Vi registrerer stor etterspørsel etter vårt produkt. Jeg tror mobiltelefoner i større grad vil ta over for actionkameraer. Mobilkameraer blir bare bedre og bedre, og det gjør at flere ser mulighet til å bruke et produkt fra oss. Det er ingen som kjøper videokamera lenger, sier han avslutningsvis til det Schibested-eide økonominettstedet.