Det rendyrkede nettkonseptet Footway, den nordiske markedslederen som ble grunnlagt i 2010, skor seg godt om dagen.
Bikket en halv milliard
Med 34 ansatte, hovedkontor i Kista og sentrallager i Helsingborg, ble det i fjor solgt og sendt ut sko for 505,2 milliarder svenske kroner - en vekst på solide 47 prosent i forhold til handelsåret 2016.
Og det er ikke bare omsetningen som kan få gründer og administrerende direktør Daniel Mühlbach til å koste på seg et ekstra smil.
Resultatet etter skatt skvatt fra fire millioner i 2016 til hele 11 millioner i fjor.
- Fokus på automatisering, crowdsourcing og AI har vært viktig for selskapets utvikling i 2017. Omsetningen per ansatt har økt med 52 prosent og var i fjor på 14,9 millioner kroner. Det i seg selv er et bra bevis på teamets utvikling og drivkraft, sier Mühlbach i en kommentar.
2017 var også året da det ikke var behov for de store investeringene.
300 000 kroner investert og masse nye kunder
I selskapets årsrapport kommer det frem at det kun har blitt brukt 300 000 svenske kroner på kontorinnredning det siste året.
Footway har også merket en solid økning i antall nye kunder. Mens antall nye kunder i 2016 var på drøyt 274 000 personer, var fjorårstilveksten på hele 395 635 personer.
Footways sortiment omfatter 30 000 skomodeller fra 650 varemerker.
Favner om Sentral-Europa
Selskapet er operative med nettbutikker i 11 europeiske land; Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannia, Polen, Nederland, Frankrike, Østerrike og Sveits.
Footways hovedeiere består av Daniel Mühlbach, eEquity AB, Stiftelsen Industrifonden, Northzone Ventures og M2 Capital Management AB.