Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Forbrukerombudet: Ni av ti nettbutikker bryter angrerettloven

Ole Martin N. Evensmo

Forbrukerombud Gry Nergård har sjekket 10 store norske nettbutikker. Kun én av nettbutikkene oppfylte alle kravene.

ANNONSE

Forbrukerombudet innførte ny angrerettlov i fjor sommer og har nå tatt en stikkprøve på ti store norske nettbutikker.

- Resultatet viser at mange butikker ikke har tatt inn over seg hvilke krav loven stiller. I tillegg til god informasjon om angreretten, skal butikkene ikke sette hindringer i veien som kan gjøre det dyrere eller vanskeligere å angre, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Ombudet sjekket hvordan nettbutikkene fulgte opp det nye regelverket med å handle varer og prøvde så å bruke angreretten. De ti butikkene som ble undersøkt var Lensway.no, Ord.no, Nelly.com, Zalando.no, Coverbrands.no, X-life.no, Lillevinkelsko.no, Blivakker.no, Enklereliv.no og Elkjop.no. Kun Elkjop.no oppfylte kravene den nye loven stiller, mener ombudet.

Når du handler en vare på nett har du i utgangspunktet rett til å angre på kjøpet og få pengene tilbake. Butikkene plikter samtidig å legge til rette for at det skal være enkelt å angre, i tråd med reglene i angrerettloven.

Ombudet har sjekket en rekke punkter. Blant butikkene som ikke fulgte loven var det flere som ikke sendte ut angreskjema. Andre sendte ut det gamle angreskjemaet som ble utarbeidet til den gamle angrerettloven.

To butikker stilte krav til hvordan kundene skulle melde ifra om at de ville angre på kjøpet, noe de ikke har anledning til. Den ene krevde at kundene logget seg inn på «Min side», mens den andre krevde at meldingen måtte gis skriftlig.

Én av butikkene opplyste ikke om at kunden måtte betale for returkostnadene. Hvis butikken ikke opplyser om dette, skal kunden slippe å betale for returen, men det slapp Forbrukerombudet altså ikke. I tillegg krevde to butikker at kunden skulle bruke en tilsendt returseddel når de returnerte varen. Denne løsningen var i disse tilfellene dyrere enn å betale returporto på vanlig måte.

Forbrukerombudet gjennomførte nylig et tilsyn som viste at 3 av 4 nettbutikker mangler informasjon om hvordan man kan angre på et kjøp på sine nettsider.

Butikkene som ble undersøkt i denne runden, samt de 120 øvrige butikkene som ble undersøkt i forrige tilsyn, får nå beskjed om å bekrefte at de vil følge kravene i angrerettloven i sin butikk innen 20. januar 2016.

Del artikkel: