Du skal ha tunga rett i munnen, og kunne dine forbrukerettigheter, om du skal velge rett blant elektrokjedene som ønsker nettopp deg som sin kunde.
Men hvor forbrukervennlige er de egentlig? Forbrukerrådet har tatt et dypdykk i elektrokjedenes lovnader for å finne ut av hvilken kjede som faktisk tilbyr deg de mest verdifulle ordningene.
Og vinneren er Hi-Fi Klubben - fulgt av Elkjøp og Lefdal (som er eid av Elkjøp).
Forbrukerrådet har gitt poeng for følgende ordninger:
- Åpent kjøp/pengene tilbake: a) uåpnede produkter, b) åpnede produkter, c) produkter tatt i bruk
- Nettpris i fysiske butikker
- Annonsegaranti
- Prisløfte
- Garanti utover 5 år
Her kan du se detaljert hvordan Forbrukerådet har bedømt elektrokjedene.
NB! Guiden tar utgangspunkt i elektrokjeder som både har nettbutikk og fysiske butikker. Rene nettbutikker er altså ikke tatt med. Forbrukerrådet har bedt aktørene informere om sine forbrukervennlige ordninger og hvordan de fungerer.
Om vinneren sier Forbrukerådet følgende:
«Hi-Fi Klubben henter hele 228 poeng i vår kåring og er dermed den overlegent mest forbrukervennlige av de syv elektrokjedene vi har undersøkt. Riktignok skyldes den overlegne seieren at Hi-Fi Klubben i sammenheng med Forbrukerrådets undersøkelse valgte å innføre en meget raus annonsegaranti. Men selv uten annonsegaranti, ville Hi-Fi-klubben ha tatt en knepen seier foran sølvmedalje-vinner Elkjøp. Forbrukerrådet har valgt å vektlegge fem ulike ordninger og Hi Fi Klubben tilbyr nå hele fire av dem: åpent kjøp (pengene tilbake), nettpris i fysiske butikker, annonsegaranti og garanti utover fem år. Sistnevnte er for øvrig unikt for Hi-Fi Klubben, og innebærer at du får seks års garanti på samtlige produkter kjøpt hos dem. Denne garantien er svært forbrukervennlig. I tillegg har den en potensiell miljøeffekt, fordi den vil kunne begrense bruk og kast-problematikken».
Her er elektrokjedene rangert etter poeng:
- Hi-Fi Klubben: 228 poeng
- Elkjøp: 191 poeng
- Lefdal: 136 poeng
- Expert: 110 poeng
- Siba: 110 poeng
- Spaceworld Soundgarden: 60 poeng
- Euronics: 0 poeng
- Viser et feil bilde
Euronics kom dårligst ut av undersøkelsen med 0 poeng.
Kenneth Baltzersen, administrerende direktør i Euronics, sier til Aftenposten at han oppfatter undersøkelsen som urettferdig, og at den gir et feil bilde av hvordan ting fungerer i praksis. Sistnevnte skal i følge Baltzersen ha vært presisert overfor Forbrukerrådet.
- Vi er en kjede bestående av 64 lokalt eide butikker og har ikke prisløfter eller andre sentrale ordninger, og har følgelig svart nei på det. Dette er noe den enkelte butikk fikser for kundene lokalt, og jeg er sikker på at våre butikker er best i klassen. Det må vi være, med butikker som gjerne ligger på små steder, sier han til avisen.