Kun ni prosent av nettbutikkene slapp gjennom nåløye uten en eneste anmerkning, inkludert nettbutikker som blant annet Hennes & Mauritz, Blush.no, BR Leker, CDON, Fjellsport, MPX, Nelly, NetOnNet og Komplett.
- Dette er skuffende. Når du driver en nettbutikk, har du et ansvar for å ta vare på forbrukeren, og du må selvfølgelig sette deg inn i hva loven krever. Nå håper vi butikkene vil bruke undersøkelsen til å skjerpe seg, uttaler Jo Inge Bjørntvedt, som er Forbrukerrådets regiondirektør i Buskerud, Telemark og Vestfold.
Undersøkelsen har sett på 13 krav i i angrerettloven og ehandelsloven. Aller verst står det til med den nye angrerettloven som ble vedtatt i sommer:
Kontroversiell angrerettlov vedtatt
Hele 85 prosent av de undersøkte nettbutikkene informerer ikke om rettigheter etter den nye angrerettloven. Like mange unnlater å informere om selgers rett til kompensasjon for eventuell verdireduksjon om varene er brukt når den sendes i retur.
Graf som viser at hele 85 prosent av de undersøkte nettbutikkene ikke informerer om rettigheter etter den nye angrerettloven. Like mange unnlater å informere om selgers rett til kompensasjon for eventuell verdireduksjon om varene er brukt når den sendes i retur. Trykk for å forstørre bildet.
Trykk på grafen over for å forstørre
- Fra i sommer økte kravet til informasjon som selgerne i EØS-området skal gi forbrukerne. Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg disse endringene. Bransjen har selv et ansvar for å informere kundene på en god måte. Brudd på informasjonskravene om angrerett får økonomiske konsekvenser for selgerne. Selgerne må blant annet betale returkostnader, dersom det ikke er opplyst om retten til å angre, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP).
Forbrukerrådets Jo Inge Bjørntvedt ber nå norske nettbutikker å rydde opp.
- Når du kjøper noe på nettet, har du ikke tryggheten i å se den du handler med. Du kan heller ikke besøke butikken hvis det skulle oppstå problemer. Disse kravene er satt for å gi forbrukeren trygghet, og vi anbefaler forbrukere å handle i butikker som følger loven.
Bjørntvedt mener også det er i nettbutikkens interesse å følge norsk lov.
- Seriøsitet gir et konkurransefortrinn, og dessuten fornøyde kunder, som kommer tilbake. Jeg tror at de som har gjort seg skyldige i flere av disse lovbruddene, rett og slett taper penger på det. Hvis de for eksempel ikke har advart om at de kan beregne en verdireduksjon på returnert vare, mister de retten til det.
Slik så hele resultatlisten ut:
Last ned oversikt over nettbutikker som er testet og se antall lovbrudd (PDF-fil)
Forbrukerrådet opplyser om at alle butikkene som er testet er velkommen til å ta kontakt for opplysninger om egne resultater, og om hvordan de kan tilpasse seg loven. Ta i tilfelle kontakt med Jøran Sten Pettersen, rådgiver i Forbrukerrådet.