I takt med at bærekraft blir stadig viktigere for kundene brukes dette mer og mer som et argument i markedsføring. Særlig har flere aktører i klesbransjen hengt seg på denne trenden.
Forbrukertilsynet har dog satt ned foten og sendte i juni et brev til moteselskapet H&M, som de mener bryter med norsk lov og må endre sin markedsføring, i følge NRK.
- De spiller på følelser og bruker påstander de ikke kan gjøre. Når man selger et særlig miljøbelastende produkt slik som klær er, må man være forsiktig med å kalle det bærekraftig. Det skal mye til. Vi har konkludert med at de driver villedende reklame og at de har brutt loven, sier nestleder i Forbrukertilsynet, Bente Øverli, til NRK.
Reagerer på bærekraft-kolleksjon
Bakgrunnen for at H&M ble felt for villedende markedsføring kommer av deres Conscious-kolleksjon, hvor de har fremstilt seg som bærekraftige og bruker ord og symboler som i følge Forbrukertilsynet bedrer samvittigheten til å handle mer klær.
- Det vi snakker om her er at man bruker påstander, symboler eller farger som et umiddelbart blikkfang for at du skal kjøpe deg litt god samvittighet. Og hvis informasjonen faktisk er feil eller klærne ikke er noe bedre enn plagget som henger ved siden av, da er det i strid med loven, sa Øverli da de satte i gang undersøkelsen av klesgigantens markedsføring, på Dagsrevyen i starten 1.juni.
- Vi har tatt til oss kritikken
H&M skal ikke ha ønsket å stille opp på NRKs spørsmål i henhold til kritikken, men har nå svart følgende i et skriftlig svar til svenske medier:
- Vi har tatt til oss kritikken, sett over vår globale markedsføring og allerede nå gjennomført visse endringer som vi håper skal være til hjelp for våre kunder. Merk at det Forbrukertilsynet har sett på er hvorvidt informasjonen relatert til våre Conscious-produkter er nøyaktige nok - ikke hvorvidt våre produkter er bærekraftige eller ikke.