Forbrukertilsynet har i lengre tid jobbet for at reklame i sosiale medier skal være klart og tydelig merket som reklame. Nå har de også lansert en veiledning for markedsføring av skjønnhetsprodukter- og behandlinger, som det er et stort omfang av i sosiale medier.
Veiledningen skal hjelpe annonsører og influencere med å overholde regler og særlig verne barn og unge mot reklame, som spiller på det de beskriver som sosial usikkerhet og dårlig selvtillit. Det vil si kosmetiske inngrep, skjønnhetsprodukter, kosttilskudd og legemidler.
Annonsøren er hovedansvarlig
Reglene i veiledningen gjelder for påvirkere, annonsører, påvirker-nettverk samt andre som driver med markedsføring av skjønnhetsproduker og -behandlinger i sosiale medier.
- Ved lovbrudd er annonsøren hovedansvarlig, men alle som har medvirket vesentlig til markedsføringen kan også stilles ansvarlig. Dette gjelder påvirkeren som legger ut reklamen, men også nettverket og reklamebyråer som samarbeider med påvirkeren. Lovbrudd kan få økonomiske konsekvenser for de involverte, heter det seg i veiledningen.
Ønsker mindre kroppspress
I følge tall fra Forbrukertilsynets sider har 73 prosent ungdommer mellom 15 og 18 år fått reklame for slankeprodukter og 48 prosent for plastisk kirurgi eller kosmetiske behandlinger i sosiale medier. Nå ønsker Forbrukertilsynet mindre kroppspress.
- Mange klinikker som benytter påvirkere til å spre markedsføring vet ikke hva som skal til for å holde seg innenfor loven. Å bidra til det er hovedformålet med den nye veiledningen, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
- Barn er lettere å påvirke
Reglene tar utgangspunkt i markedsføringsloven, men har ekstra fokus på mindreårige som er lettere å påvirke enn voksne.
- Barn har ikke den samme kritiske sansen som voksne har og er lettere å påvirke. Det er blant annet ulovlig med direkte kjøpsoppfordringer til barn. Det vil også være ulovlig å markedsføre kosmetisk kirurgi som silikonimplantater eller markedsføre denne typen tjenester med konkurranser og venneverving. Influencere må tenke nøye på hva de legger ut i sine kanaler dersom de har unge følgere, sier Skjelbostad.