ANNONSE

Forbrukertilsynet slår ned på KappAhl - må endre markedsføringen

- Vår strategi bygger ikke på antall butikker, men lønnsomme butikker
KappAhl er én av flere som har fått tilsynsbrev fra Forbrukertilsynet som krever at de endrer sin markedsføring.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Linn Adine Andersen

KappAhl har i følge Forbrukertilsynet brutt markedsføringsloven med villedende påstander om bærekraft blant annet i sin reklamekampanje for "bærekraftig badetøy".

ANNONSE

Tidligere i år har Forbrukertilsynet slått ned på større aktører som bruker villedende markedsføring og som lurer kundene til å tro at de kjøper bærekraftige og miljøvennlige produkter. Dette er ulovlig markedsføring og kan i verste fall føre til store bøter.

Nå har Forbrukertilsynet konkludert med at KappAhl har brutt markedsføringsloven når de i sine reklamekampanjer bruker påstander om bærekraft og miljøfordeler. Dette skriver NRK.

– Forbrukerne er jo stadig mer opptatt av bærekraft, miljø og klima når de handler. Jeg synes jeg ser et rått misbruk av forbrukernes ønsker om å handle mer bærekraftig. Det synes jeg de næringsdrivende skal holde seg for gode for, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, til NRK. 

Les også: Resultatet falt med over 100 millioner kroner for KappAhl

Populært å kalle seg miljøvennlig - men pass på 

Forbrukertilsynet forteller til NRK at det har blitt en trend å markedsføre seg som miljøvennlig i Norge, noe man ikke kan kalle seg uten at man egentlig er bærekraftig eller miljøvennlig. Nå er første runde med tilsynsbrev sendt ut til norske næringer med krav om å endre markedsføringen.

– Vi kommer til å følge veldig godt med på dette framover, og næringsdrivende som markedsfører produktene sine på denne måten skal ikke være trygge, sier Haugseth til NRK.

Del artikkel: