Mange nettforhandlere markedsfører seg via influencere for å nå ut til sine kunder, men det finnes her flere tilfeller av skjult reklame. Forbrukertilsynet understreker at det er annonsørene selv som har hovedansvaret.
Forbrukertilsynet har blant annet vært i kontakt med selskapet Norsima som står bak tannblekingsproduktet Premium White, og mener de har gitt for dårlig informasjon til sine influencere om hva som er riktig merking av reklame.
– Mange annonsører sender ut gratis-produkter eller gir rabatter til påvirkere uten at de direkte ber påvirkerne om å omtale produktet. En vanlig misforståelse er at annonsøren i slike tilfeller ikke har ansvar for at reklamen merkes riktig, men det har de, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth, i en pressemelding.
Unge og uerfarne
Tannblekingsporduktet Premium White fra selskapet Norsima har inngått samarbeid med flere bloggere og mikropåvirkere. Det vil si både store og små aktører. Flere av disse influencerne har ikke blitt gjort oppmerksomme på regler og rutiner når det gjelder annonsering rundt produktet.
Forbrukertilsynet understreker at flere unge bloggere og påvirkere er uerfarne med markedsføring, og at det på denne måten er annonsørene som må sørge for at influencerne de samarbeider med følger markedsføringsloven. Forbrukertilsynet krever at tannblekingsprodusenten rydder opp i sine annonser på sosiale medier.
– Mange påvirkere er unge og har liten eller ingen erfaring med markedsføring. Da er det viktig at annonsørene har gode rutiner for å sikre at påvirkere kjenner markedsføringsloven og følger den, sier Haugseth.
Følger med på annonsørene
Forbrukertilsynet opplyser om at innlegg som inneholder reklame for et produkt eller tjeneste tydelig må merkes med ordene "reklame" eller "annonse". Hashtags som "ad" og "spons" er ikke tilstrekkelig. Det skal også komme tydelig frem i begynnelsen av bildeteksten så leseren ser det før de trykker les mer.
Forbrukertilsynet har stilt krav til flere annonsører om å ta ansvar for markedsføring og merking av reklame når de bruker influencere. Økonomiske sanksjoner kan forekomme dersom annonsørene ikke følger loven.