ANNONSE

Første test av Zalandos levering mellom privatpersoner ble suksess

Første test av Zalandos levering mellom privatpersoner ble suksess
Prosjektet Din Nabo er et samarbeid mellom Zalando og PostNord, hvor privatpersoner tar i mot pakker for sine naboer mot et månedlig beløp som kompensasjon.
therese.karlsrud.haugen

Nesten 100 prosent hevder å ha opplevd utmerket service.

ANNONSE

Tidligere i sommer ble det kjent at Zalando i samarbeid med PostNord, skulle rulle ut 50 private hente- og leveringspunkter, betjent av hjemmeværende privatpersoner i et utvalgt område i Danmark. 

Nå deler Zalando de første resultatene fra pilotprosjektet "Din Nabo", som skal ha vist seg å bli svært positive. 

- Testen har vist svært positive resultater. 95 prosent av våre Zalando-kunder, som har fått sin pakke levert til Din Nabo, sier de har opplevd utmerket service ved henting og returnering av sin pakke. Første lærdom fra pilotesten er at konseptet vil fungere enda bedre i distriktene; færre butikker og kortere åpningstider, hvilket gjør det mer beleilig med pick-up og drop-off-alternativer, Remko Bakker, forretningsutivkler hos Zalando, i en pressemelding. 

Les også: Pierre Robert ekspanderer gjennom Zalando

Nær beliggenhet verdsettes

Tilbakemeldingen fra kundene skal i stor grad være forbundet med nærheten, åpningstidene og den enkle tilgangen som tjenesten tilbyr. I tillegg verdsetter mange det reduserte miljøutslippet, hvor hver pakke med Din Nabo skal spare miljøet for 50 gram utslipp.

- Under den danske piloten har 85 prosent sagt at de bruker det på grunn av nær beliggenhet enten til jobb eller hjem. 57 prosent sier at det er på grunn av den bærekraftige effekten tjenesten har, 42 prosent på grunn av sosial påvirkning mens 15 prosent sier det kommer av åpningstidene som Din Nabo tilbyr. 

- Kundene bestemmer

Zalando er klar på at det er forbrukeren som har makten når det kommer til deres beslutninger, og vil fortsette å basere seg på dette i vurderingen av en eventuell ekspansjon av Din Nabo. 

- Sosiale leveringspunkter har potensiale til å forenkle netthandelsopplevelsen og tilby en bedre kundeopplevelse. Vi vil fortsette å teste konseptet frem til slutten av oktober 2019 og vil da vurdere hvordan vi skal fortsette. Det er til syvende og sist kundene som bestemmer hvorvidt tjenesten er interessant eller ikke når de velger sin foretrukne leveringsmåte, avslutter Bakker.

Les også: Zalando kjøper kundenes klær på nett og selger de offline

Del artikkel: