I fjor dro vi nordmenn totalt på hele 7801 dagsturer til Sverige for å handle billig mat og drikke.
Norske forbrukere brukte 14,5 milliarder kroner på grensehandel siste firekvartalsperiode, skriver Virke i en pressemelding.
- At grensehandelen vokser med hele 5,8 prosent i løpet av det siste året, bekymrer oss kraftig, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.
Hun er klokkerklar på at dette får konsekvenser for norske arbeidsplasser.
- Grensehandelen går direkte ut over tusenvis av norske arbeidsplasser, mener hun bestemt.
- Overrasket over politikernes nei
Hun sier at bransjen har tilbudt politikerne en løsning som påvirker det særnorske avgiftsnivået, og som lokker folk over grensen for å handle.
- Vår løsning gir i tillegg god miljøeffekt. Derfor er det overraskende at politikerne takker nei, men fortsetter å la grensehandelen vokse, fortsetter hun.
Bransjens forslag er å legge om grunnavgiften på drikkevareemballasje til en materialavgift som gir incentiver til en mer miljøvennlig, ikke-fossil emballasje.
- Dette påvirker prisforskjellen på typiske lokkevarer som drikke, samtidig som det fører til gode miljøløsninger, slår Størksen fast.
- Ved å avvise dette forslaget i revidert nasjonalbudsjett, har regjeringen og støttepartiene takket nei til en gyllen mulighet som både reduserer grensehandelen, og dermed også flyten av arbeidsplasser fra Norge til utlandet, i tillegg til miljøbelastningen fra drikkevare-emballasje. Det er både overraskende og skuffende at politikerne fortsatt lar grensehandelen vokse, avslutter Størksen.