Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fortsetter å tape penger – satser alt på raskt voksende markedsplass

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Qliro Group gikk kraftig i minus i fjor, men deres markedsplass gjør det stadig bedre. Det er dårlig nytt for 35 ansatte som mister jobben, men kan være godt nytt for nordiske nettbutikker.

ANNONSE

Totalt omsatte selskapet for nesten 5,2 milliarder svenske kroner, hvilket er en økning på 4 prosent fra året før. Årsresultatet endte på -101,6 millioner kroner. Tapet i fjorårets fjerde kvartal var for øvrig på 29,4 millioner svenske kroner.

Markedet lar seg åpenbart ikke imponere og sendte straks aksjeverdien ned med mer enn 7 prosent. I løpet av det siste året er verdien på aksjene redusert med 52 prosent. Selskapet eier nettbutikker som Lekmer, Nelly, CDON og Gymgrossisten som alle har en sterk posisjon i Norge.

Selskapet varsler nå at 35 ansatte mister jobben, noe som vil belaste Q1-tallene i år med cirka 15 millioner kroner.

Det er imidlertid ikke bare negativ nyheter å lese i rapporten. Konsernets satsing på å bygge opp Nordens svar på Amazon, har en god utvikling. Det er i dag 800 nordiske nettbutikker som har koblet seg til CDON Marketplace som er en del av CDON.com. Samarbeidet med eksterne nettbutikker kommer i år til å bli enda viktigere, mens selskapet ønsker å bruke mindre ressurser på å selge egne produkter på CDON. Det er mye av forklaringen på at konsernet nå sier opp 35 ansatte.

- CDON har vært gjennom signifikante endringer de siste årene, ikke minst som et resultat av utviklingen til CDON Marketplace. I dag har selskapet knyttet til seg 800 selgere og andelen av salget som genereres via CDON Marketplace øker stadig. Etter hvert som selskapet utvikler seg, er det naturlig at bemanningsbehovet også forandrer seg. Derfor blir det nå en nedbemanning slik at selskapet kan utvikle seg på best mulig måte. Det er aldri lett å si opp ansatte, men det er nødvendig for å styrke CDONs konkurranseevne og sikre at selskapet kan fortsette å utvikle seg til den ledende markedsplassen i Norden på en effektiv måte, sier konsernsjef Paul Fischbein i en pressemelding.

Internasjonalt har Amazon fått mye oppmerksomhet for sin suksess med å la eksterne aktører selge via deres nettbutikk. Også i Norden finnes det en del aktører som for eksempel Schibstedeide Linio, danske Miinto, samte svenske aktører som Fyndiq og Tradera. Komplett Group har også varslet at de vurderer å åpne opp for at eksterne aktører kan selge via deres nettsider.

Del artikkel: