Mens inntektene for den svenske spydspissen innen musikk-strømmerevolusjonen sier dur, så lyder sluttregnskapet for fjoråret moll.
Spotify, som så dagens lys i 2008, har ennå tilgode å gå regnskapsmessig i pluss. Dette til tross for at de ifjor hadde 30 millioner betalende abonnenter, og 89 millioner aktive brukere, viser årsresultatet fra det Luxemburg-lokaliserte holdingselskapet Spotify Technologies.
Underskuddet etter skatt var på 173 millioner euro, tilsvarende 1,6 milliarder kroner.
Tapet økte dermed fra 162 millioner euro i 2014.
Investeringer har skylden
Manglende overskudd skyldes ifølge selskapet først og fremst langsiktige investeringer som i fremtiden fortsatt skal sikre dem plassen som den største aktøren innen musikk-streaming.
En annen forklaring er at kostnadene stiger raskt.
1,63 milliarder euro ble betalt i royalty, distribusjon og andre kostnader, som er nesten en dobling fra 2014.
Spotify har brukt mye tid og penger på å sikte seg inn mot det japanske markedet.
- Vi tror at vår modell er lønnsom på sikt, og at den vil generere betydelige inntekter etter hvert som vi øker rekkevidden, heter det fra selskapet.
Spotify-grunnleggerne Daniel Ek (t.h.) og Martin-Lorentzon har fortsatt tilgode å tjene penger.
Foto: Spotify
Japan, med sine 127 millioner innbyggere, er selvsagt en het potet for Spotify. Japan regnes som det nest største musikkmarkedet i verden. Breakit skriver at selv om Japan anses som et høyteknologisk land som alltid ligger i forkant, så kommer overraskende nok 78 prosent av musikkinntektene fortsatt fra salg av CD-plater.
Med andre ord; landet ligger åpent og klart for digital musikk og strømmetjenester.
Les også: Spotify sikter seg inn mot Japan
Asia betyr mye
I 2014 omsatte den japanske musikkindustiren for mer enn 22 milliarder kroner. Det er omtrent halvparten av det verdens største musikkmarked – USA – omsetter for.
Konkurrenten Apple Music er allerede godt etablert i det japanske markedet. De har også et solid fotfeste i Kina, India og Indonesia – markeder Spotify ennå ikke har tatt steget inn i.
Spotify har de siste årene møtt stadig hardere konkurranse.
IT-giganten Apple lanserte i fjor sin egen strømmetjeneste, og rapmogulen Jay Z står i spissen for rivalen Tidal.
Les også: Spotify 10 ganger større enn Jay Zs Tidal
(Foto: Bjørn Skomakerstuen/Netthandel.no)