Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fortsetter veksten - tjener ikke penger

Netthandel

Inntekter på 18 milliarder svenske kroner ifjor var ikke nok til å gå i pluss i regnskapet.

ANNONSE

Mens inntektene for den svenske spydspissen innen musikk-strømmerevolusjonen sier dur, så lyder sluttregnskapet for fjoråret moll.

Spotify, som så dagens lys i 2008, har ennå tilgode å gå regnskapsmessig i pluss. Dette til tross for at de ifjor hadde 30 millioner betalende abonnenter, og 89 millioner aktive brukere, viser årsresultatet fra det Luxemburg-lokaliserte holdingselskapet Spotify Technologies.

Underskuddet etter skatt var på 173 millioner euro, tilsvarende 1,6 milliarder kroner.

Tapet økte dermed fra 162 millioner euro i 2014.

Investeringer har skylden

Manglende overskudd skyldes ifølge selskapet først og fremst langsiktige investeringer som i fremtiden fortsatt skal sikre dem plassen som den største aktøren innen musikk-streaming.

En annen forklaring er at kostnadene stiger raskt.

1,63 milliarder euro ble betalt i royalty, distribusjon og andre kostnader, som er nesten en dobling fra 2014.

Spotify har brukt mye tid og penger på å sikte seg inn mot det japanske markedet.

- Vi tror at vår modell er lønnsom på sikt, og at den vil generere betydelige inntekter etter hvert som vi øker rekkevidden, heter det fra selskapet.


Spotify-grunnleggerne Daniel Ek (t.h.) og Martin-Lorentzon har fortsatt tilgode å tjene penger.

Spotify-grunnleggerne Daniel Ek (t.h.) og Martin-Lorentzon har fortsatt tilgode å tjene penger.
Foto: Spotify

Japan, med sine 127 millioner innbyggere, er selvsagt en het potet for Spotify. Japan regnes som det nest største musikkmarkedet i verden. Breakit skriver at selv om Japan anses som et høyteknologisk land som alltid ligger i forkant, så kommer overraskende nok 78 prosent av musikkinntektene fortsatt fra salg av CD-plater.

Med andre ord; landet ligger åpent og klart for digital musikk og strømmetjenester.

Les også: Spotify sikter seg inn mot Japan

Asia betyr mye

I 2014 omsatte den japanske musikkindustiren for mer enn 22 milliarder kroner. Det er omtrent halvparten av det verdens største musikkmarked – USA – omsetter for.

Konkurrenten Apple Music er allerede godt etablert i det japanske markedet. De har også et solid fotfeste i Kina, India og Indonesia  – markeder Spotify ennå ikke har tatt steget inn i.

Spotify har de siste årene møtt stadig hardere konkurranse.

IT-giganten Apple lanserte i fjor sin egen strømmetjeneste, og rapmogulen Jay Z står i spissen for rivalen Tidal.

Les også: Spotify 10 ganger større enn Jay Zs Tidal

(Foto: Bjørn Skomakerstuen/Netthandel.no)

Del artikkel: