Til tross for at enkelte hevder Black Friday er en dag hvor de fleste handler til seg selv, mener DIBS by Nets at dagen vil bli startsskuddet for norsk julehandel. I deres nye undersøkselse fra YouGov skal kun 9 prosent av respondentene som planlegger å handle på Black Friday ha svart at de ikke skal handle julegaver denne dagen.
Det amerikanske handelsfenomenet kan altså for mange være starten på julehandelen og er ofte en viktig indikator på hvordan høysesongen i handelsnæringen utvikler seg. En alternativ forklaring på tradisjonen er at denne salgsdagen vender røde tall til svarte tall for handelsbransjen.
I Norge er Black Friday en relativt ny tradisjon, og det var først for fem år siden at norske kjeder for alvor tok tak i den. I 2015 seilet den opp som den største enkeltsalgsdagen for flere kjeder.
Halve Norge skal handle
I følge undersøkelsen har 52% av 1000 respondenter svart at de planlegger å handle på Black Friday.
Nesten alle som skal handle på Black Friday vil ifølge undersøkelsen sikre seg noen julegavekupp, hvor av klær, sko og tilbehør vil stå for 45 prosent, mens elektronikk 39 prosent. Disse kategoriene er åpenbart mest populære i følge DIBS. Etterfulgt kommer kategoriene skjønnhet og helseprodukter samt produkter og leker til barn.
38 prosent skal handle kun på nett
Unge i alderen 18-39 år er overrepresentert av de som skal handle under Black Friday, hele 7 av 10 i følge DIBS. Dette henger trolig sammen med den store trafikken som forventes i netthandel denne dagen.
- Som tidligere vist i vår rapport om norsk e-handel øker netthandelen kraftig, og det er ingen unntak på den store handledagen Black Friday. Undersøkelsen viser at mange kommer til å handle mer på nett enn i fysisk butikk denne dagen, sier Johanna Tell, Salgssjef i DIBS Norge i en pressemelding.
Av de som sier de skal handle under Black Friday sier hele 38 prosent at de utelukkende kommer til å handle på nett, mens 29 prosent skal handle i fysisk butikk. 33 prosent planlegger å handle både på nett og i butikk.
- Her er det nok flere trender som sammenfaller. Flere planlegger å få med seg tilbudene på Black Friday, samtidig som nordmenn er blitt mer erfarne og trygge på netthandel. Fredag kan dermed bli en av de største netthandelsdagene noensinne, sier Tell.