ANNONSE

Forventninger til netthandel i 2019 - ny forbrukerpolitikk og mer sømløs shopping

Forventninger til netthandel i 2019 - ny forbrukerpolitikk og mer sømløs shopping
Leder i Virke e-handel, Gerhard Anthun ser frem til at norske netthandlere skal få konkurrere på like vilkår som utenlandske aktører fra 2020, etter at regjeringen vedtok å fjerne 350-kronersgrensen i november 2018.
therese.karlsrud.haugen

Virke forventer en "new deal for consumers" på online markedsplasser, samtidig som nettbutikkene stadig ser behovet for mer personalisering og raskere leveringer i året som kommer.

ANNONSE

I forbindelse med årets slutt vil eHandel.com oppsummere året som har gått, når det gjelder hva som har vært det store innen netthandel i 2018, samt hvilke forventninger det stilles til året som kommer. Vi har med dette vært i kontakt med den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringer Virke, samt et knippe norske nettbutikker.   

Den viktigste enkeltsaken i 2018 må ha vært vedtaket om å fjerne 350-kronersgrensen med virkning fra 2020. 

Konkurranse på like vilkår 

I snart syv år er dette den enkeltsaken Virke har brukt mest tid på. 

– Helt siden 2012 er kampen for å sikre norske netthandlere de samme vilkår som utenlandske konkurrenter, den enkeltsaken vi har brukt så avgjort mest tid på, sier leder av Virke e-handel, Gerhard Anthun til eHandel.com.

Anthun var leder av forløperen til Virke e-Handel, Distansehandel Norge, som engasjerte seg med juridisk ekspertise, i høringsnotater og ikke minst i åpne medlemsmøter. Blant dagens regjeringspartier var det på denne tiden stemning for å heve fribeløpet til både 500 og 1000 kroner.

– Netthandelen er grenseløs, og vi har aldri hatt ønske om å hindre forbrukerne i å handle der de vil. Derimot har vårt krav vært like konkurransevilkår. Når vi nå slutter å subsidiere utenlandske nettbutikker betyr det også økte inntekter for staten og tryggere arbeidsplasser i Norge.

Forbrukerpolitikk på markedsplasser

Andre vedtak i 2018 med betydning for fremtiden er nye regler for god handelsskikk på online markedsplasser. Forbrukerpolitikk står sterkt i EU, og på EUs digitale agenda står blant annet økt kontroll med bruk av forbudte, farlige stoffer i produkter som selges på nettet.

- Vi forventer en "new deal for consumers", sier Anthun. 

Varehandel vs. netthandel 

Konkurranse mellom tradisjonell varehandel og netthandel øker også år for år. Kundene ønsker ja takk, begge deler, og undersøkelser som er gjort av Virke e-Handels samarbeidspartnere viser med all tydelighet at forbrukerne forventer tilstedeværelse i alle kanaler. De vil ha god, personlig service samtidig som handleopplevelsen skal skje raskt og smidig, ikke minst med tanke på betalingsløsninger.

- Utviklingen skjer raskt, og for mange vil det være en utfordring å ikke stå igjen på perrongen når toget går, sier Anthun. 

Gode frakt- og returløsninger

Blant aktørene som driver med netthandel, fremgår det også enighet om at raske leveringer og gode kundeopplevelser blir viktigere for hvert år som går. Kanskje også for hver dag.



Nettbutikk-sjef i Elkjøp, Alexander Løver ser at Klikk&Hent stadig blir mer populært.

- Våre undersøkelser tilsier at kundene som besøker oss på nett, ønske gode frakt- og returordninger og riktig informasjon om disse. Vi ser at kundene velger Klikk&Hent i større grad enn før, noe som viser at kunden setter pris på muligheten til å bestemme seg for en vare på nett og deretter plukke den opp i sitt lokale varehus kun to timer senere, sier nettbutikk-sjef i Elkjøp, Alexander Løver.

Et annet selskap, Brandsdal group, tror på personalisering og kundens individuelle behov. Selskapet har tidligere uttalt at de tror 2019 blir tidenes år, og har ingen planer om at noen nye konkurrenter skal vippe kosmetikkgiganten Blivakker.no av pinnen. 

- Videre for 2019 tror vi det blir viktigere å forsøke å dekke kundenes individuelle behov. Det betyr at det også i 2019 vil være et stort fokus på personalisering og kjenne kunden. Kundene kommer til å fortsette å kreve rask levering, flere valgmuligheter så her er det bare å være kreative. Vi forventer at flere nye konkurrenter vil forsøke å dytte Blivakker.no ned fra tronen, men det skal vi kjempe hardt for å unngå, sier salgs- og markedsdirektør i Brandsdal Group, Lene Johansen. 

Sømløs shopping

Nettbutikken Komplett peker på stikkordet "convenience", som en oppsummering av netthandelen i 2018. I 2019 forventer selskapet at det vil skje mye innenfor kundetilpassede leveransealternativer og hjemlevering. 

- Nordmenn handler stadig mer på nettet, og forventninger til en sømløs shoppingsopplevelse er økende. Det skal være friksjonsfritt og gå raskt. Kundene ønsker valgfrihet både når det gjelder betalingsløsninger og leveranser, sier kommunikasjonsdirektør i Komplett, Ingebjørg Tollnes.

Også daglig leder i Netthandelsgruppen, Per William Frøisland tror at leveringsalternativene kommer til å utvikle seg i takt med at forbrukere stadig tilpasser seg enklere løsninger:
 
 - I 2019 blir det veldig spennende å se hvordan lastmile utvikler seg videre, spesielt i de store byene. Aktører som Foodora har alt startet med levering fra Joker og McDonalds, og her tror jeg kundene raskt tilpasser seg nye vaner. Hvem vet hva mer de eller andre aktører kan levere til deg på timen?

Novemberkampanjene

I høst kunne man også se en eskalering rundt de store salgsdagene, hvor av rekordene kom som perler på en snor på dager som Singles Day og Black Friday. Det var rekordmange aktører som deltok, både i og utenfor varehandelen. Denne utviklingen er trolig også med på å øke noe av priskonkurransen man har sett i løpet av året. 

- Vi ser også at de store kampanjeperiodene som Black Friday og jul blir stadig viktigere, og at mange aktører legger mye i kraft for å utvikle disse, sier Ingebjørg Tollnes.

Netthandelsgruppen var en av de som varslet om flere rekorder under årets Black Friday, men mener dog at salgsdagene ikke er fullt implementert blant norske forbrukere ennå. 

- Det største i år er jo selvsagt Singels Day 11.11 i Kina, det er jo helt rått å følge med på hvor mye det er mulig å selge på 24 timer. Vi solgte selv over alle forventninger, men det virker ikke helt satt seg hos de norske forbrukerne. Smeller nok i 2019, sier Per William Frøisland. 
 
 

Del artikkel: