Mange år i motbakke førte til at Fotoknudsen i 2013 slo seg selv konkurs med en gjeld på 90 millioner kroner.
Så begynte ferden mot en bedre og lysere hverdag.
De fysiske butikkene ble overtatt av Jotunfjell Partners, mens familien Knudsen kjøpte tilbake fra konkursboet den delen av selskapet som håndterte kundenes bildebanker på nett, fremkalte bilder og produserte ulike bildeprodukter, skriver Finansavisen.
Fotoknudsen har mer enn 500 millioner kundebilder liggende i minnebanken sin.
Ny giv med ny eier
Sommeren 2014 solgte de seg til det nederlandske printselskapet Albumprinter. Samtidig med at de fikk ny eier ble også produksjonsbiten flyttet fra Bergen til Nederland.
I fjor bokførte de etter mange år med selskapsjusteringer og strategiendringer et overskudd før skatt på 11,4 millioner kroner. Omsetningen for det avvikende regnskapsåret som ble avsluttet 30. juni 2016 viste en totalomsetning på 131,5 millioner kroner.
I fjor ble også nettsiden til selskapet, som har mer enn 55 års fartstid på baken, oppdatert og fremsto som langt mer moderne og brukervennlig.
Ifølge Cecilie Knudsen, daglig leder i Fotoknudsen, er julesalget den store driveren for det gode sluttresultatet.
Inntil 60 prosent av årsomsetningen skjer i løpet av oktober, november og desember.
Tror på fortsatt vekst
Til Finansavisen sier hun at hun tror 2017 vil bli et suksessfullt år for selskapet.
- Ved å flytte produksjonen kan vi nå tilby produktene til en enda høyere kvalitet enn tidligere. Samtidig som vi opplever en vekst i antall nye kunder, så har vi allerede en veldig lojal kundebase som lagrer bildene sine gjennom vår lagringstjeneste, sier Knudsen, som legger til at fotobøker og storformatbilder på lerret eller aluminium er besteselgerne.
(Foto: Fotoknudsen)