Facebook-eide Instagram har satset stort pÃ¥ netthandel det siste Ã¥ret, for Ã¥ lokke flere annonsører til Ã¥ markedsføre sine produkter gjennom appen. Det sosiale nettverket har blant annet lansert sin egen handlekurv samt en konto for shopping ved navn @shop.Â
NÃ¥ kommer selskapet med nok en funksjon, der brukere skal fÃ¥ notifikasjoner nÃ¥r nye produkter lanseres. Alt henger sammen med Instagrams mÃ¥l om Ã¥ gjøre shopping enklere.Â
- På Instagram samles de siste trendene innen musikk, kunst, mote med mer. Brukerne følger sine favorittmerker og -aktører - alle typer trendsettere - for å følge med på sine interesser og oppdage nye produkter. Selskaper kommer i kontakt med kundenes trang til å ha produkter så fort de er tilgjengelig. Disse aktivitetene vil sammen gjøre Instagram til et sted hvor samarbeid og eksklusive lanseringer skjer, forklarer Instagram på sine sider.
- Fra inspirasjon til transaksjon
Akkurat som de populære meningsmÃ¥lingene pÃ¥ blant annet Instagram Story vil annonsører nÃ¥ kunne sette inn en slags etikett der brukerne ogsÃ¥ kan velge "pÃ¥minnelse". Deretter bli brukeren bli varslet nÃ¥r produktet er i salg, og fÃ¥ muligheten til Ã¥ handle umiddelbart etter lansering.Â
Merkevarene som får tilgang på den nye funksjonen i første om gang er de samme som har testet Instagrams handlekurv i USA frem til nå. Det gjelder blant annet Adidas, Levis, H&M, Net-A-Porter, Michael Kors og Chinatown Market.
- Fremdriften Instagram har gjort med Instagram Checkout gir Adidas-kunder muligheten til Ã¥ gÃ¥ fra inspirasjon til transaksjon umiddelbart. Vi ser flere ta det i bruk fra mÃ¥ned til mÃ¥ned. Med nye funksjoner som produkt-pÃ¥minnelser forventer vi Ã¥ se engasjementet øke, sier digital direktør i Adidas, Scott Zalaznik, i en kommentar.  Â